Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Gudrun Schyman (Fi): "Vi kommer att bli granskade"

Publicerad: 17 Maj 2014, 05:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:18

Feministisk Initiativ ser ut att bli en utmanare att räkna med under årets val. Gudrun Schyman berättar om sina "homepartys" och om hur det är att marknadsföra sig med små medel.


Ämnen i artikeln:

Gudrun SchymanVänsterpartietFeministiskt Initiativ

För snart tio år sedan lämnade hon Vänsterpartiet. Konflikter i partitoppen, där många menade att den forna partiledarens stora fokus på feminism gick över gränsen, ledde till splittringar och Gudrun Schyman tog beslutet att hoppa av.

I två år fortsatte hon att driva de feministiska frågorna som politisk vilde, något som inte uppskattades av hennes tidigare partikollegor.

Gudrun Schymans brinnande intresse för jämställdhetsfrågor – som 2004 fick henne att lämna partiet hon representerat i riksdagen sedan 1988 – blev början till en ny rörelse. Ett initiativ som i dag har växt sig starkare och nu tros utmana på riktigt i såväl EU- som riksdagsvalet.

I början av maj nådde Feministiskt Initiativ ett medlemsantal på 13 000 personer. Med små medel och stora viljor har de lyckats förmedla sitt budskap i digitala och sociala medier.

– De sociala medierna underlättar mycket för oss som inga pengar har. Vi använder det flitigt och som jag har förstått det så är vi bäst av alla partier på att kommunicera där. Vi har även fått in omkring en miljon i gåvor men det är ju ändå en väldigt liten budget jämfört med andra, säger Gudrun Schyman.

Bland de som har skänkt pengar till initiativet ingår offentliga personer som bland annat skådespelaren och komikern Özz Nûjen, Benny Andersson från Abba och elektroduon The Knife.

– Vi har ingen personal, så det är ideella krafter som jobbar med det här. Hela kommunikationsavdelningen är uppbyggd som en volontärverksamhet, med många duktiga människor som jobbar på sin fritid.

Många av FI:s kampanjer har blivit virala och fått stor uppmärksamhet även i etablerad media. Volontärerna krigar hårt för att synas och häromveckan lanserades EU-valskampanjen "ta plats", där FI bland annat ställde ut rosa stolar i parker och på torg i 35 svenska städer som ett sätt att uppmärksamma behovet av feminister i maktens salar.

Gudrun Schyman finns själv på Facebook och är även en flitig twittrare.

– På Facebook hinner jag inte kommunicera så mycket, jag har för mycket att göra och det tar tid att komma på plats. Så för min egen del blir det mest att jag lägger ut saker. Twitter använder jag däremot för att kommunicera. Det är en bra kanal – snabb, enkel, kortfattad och ger en koll på nyheter och vad som händer, säger hon.

Talespersonens allra största fokus ligger dock på fysiska möten utanför den digitala sfären. På så kallade "homepartys" sprider Gudrun Schyman det feministiska budskapet.

– Det började redan förra sommaren då vi såg ett växande intresse av att lyssna på oss. Människor hörde av sig och frågade när de kunde komma på möten och föreläsningar, och det hade vi ju inga. Så vi lanserade idén med "homepartys" och det har ju blivit en formidabel succé, säger hon och fortsätter:

– Just nu kör jag från morgon till kväll, och mötena har växt ur vardagsrummen och flyttats till gemensamma lokaler. Det är heller inte bara jag som är ute utan vi jobbar alla med det här som en idé.

Förra veckan arrangerades det största "homepartyt" hittills i år. I Uppsalas anrika universitetshus fylldes aulan med över tusen personer med nyfikenhet på den feministiska rörelsen.

– Ja, det har verkligen blivit en succé. Jag tror att de andra partierna är gröna av avund. De knackar dörr och jag stiger på.

Hemmafesterna upptar stora delar av Gudrun Schymans tid. Hon reser över landet och träffar mängder av människor i vitt skilda miljöer.

– Det har varit väldigt många olika upplevelser. Ibland är det vänner som tränger ihop sig på små ytor i en lägenhet och ibland är det arbetskamrater. Numera brukar vi baka ihop människor som hör av sig från samma stad vilket är bra då möten mellan folk leder till vänskap, säger hon.

I takt att Feministiskt Initiativ har växt har frågor kring vilken politik de egentligen står för, bortsett från de feministiska frågorna, uppstått. I veckan granskade tidningen Expressen partiets politik, och de intervjuade experterna var kritiska till en rad olika förslag.

Samtidigt höjs röster som menar att FI kommer alldeles för lindrigt undan i medias politiska granskning. Gudrun Schyman förväntar sig dock ett år där FI får utstå en tuff granskning.

– Vi kommer att bli granskade från topp till tå, om det råder det nog inga tvivel. Jag tror att den här diskussionen bottnar i en oro från andra partier och människor. 

Många av partiets företrädare är politiska rookies utan medievana och tidigare erfarenhet från partipolitik. I ett hårt medialt klimat hägrar politiska ankor bakom varje hörn, men Gudrun Schyman väljer att se positivt på sina kollegors oerfarenhet. Hon uppger även att det för tillfället inte finns tid för medieträning och utbildning.

– Man får ge goda råd under resans gång. Allt har ju en början, och det är omöjligt att uppträda som ett tränat parti från start. Det finns också något befriande i att låta människor se och förstå hur det fungerar och att alla får delta. Demokratin är vi och då är det vi som ska vara med. Många är nog också trötta på välpolerade och välkammade politiker som alltid besvarar frågor med allt annat än själva svaret.

För FI:s frontfigur är det jobb, jobb, jobb som gäller – i synnerhet i valtider. Framåt sommaren hoppas Gudrun Schyman dock på att ta lite ledigt och påta i landet.

– Nu är det bara jobb som gäller, så det blir inga helger alls i form av ledighet. Jag ska vara lite ledig i sommar, men det är mycket politik även då, speciellt nu när det är valår. Men jag ska försöka vara lite ledig, få ner några fingrar i jorden och sätta lite plantor.

Hör Gudrun Schymans lördagslista här:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify:user:dagensmedia:playlist:1qzGa9yGqbha3HIxgRRUX1" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Pär Ullrich


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.