Kampanjer
Gröna Lunds reklamfilm stoppas av Youtube – för läskig
Publicerad: 28 september 2017, 12:40
Uppdaterad: 28 september 2017, 13:50
Reklamfilmen inför halloween stoppad: "Det hade vi inte räknat med".
Ämnen i artikeln:
Gröna LundNöjesfältet Gröna i Lund i Stockholm har börjat marknadsföra inför halloween. Och som en del av kampanjen har en reklamfilm som handlar om att onda väsen dras till tivolit för att senare uppmana gästerna att "ge sig in i leken – om man leken tåla".
Filmen, som laddades upp för två dagar sedan, finns att se på Gröna Lunds Youtube-kanal och har bland annat spelats som reklamfilm på plattformen.
Igår nåddes Gröna Lund dock av beskedet att Youtube beslutat att filmen inte längre ska få användas som reklamfilm på Youtube. Anledning? Den ska vara för skrämmande.
– Självklart var vår intention att göra en film som skapar skräckblandad nyfikenhet kring vårt nya Halloweenfirande. Men att filmen skulle bli stoppad hade vi inte räknat med. Nu får vi fundera på om vi ska censurera filmen eller klippa om den, kommenterar Joanna Hammar, marknadschef på Gröna Lund och fortsätter:
– Varför vi inte hade räknat med det var för att vi köpt målgruppen 18-35. Vi är ganska säkra på att dessa kan hantera filmen.
Efter Dagens Medias publicering hör även Liseberg av sig och förklarar att även deras reklamfilm för halloween stoppats av Youtube och att man därför tvingats kgöra om i reklamfilmen. Dessutom utomhusreklam signerad nöjesfältet anmälts flertalet gånger av upprörda föräldrar, både under 2015 och 2016. Däremot har inte någon av de årens reklam fällts.
Se Gröna Lunds stoppade reklamfilm här.