Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

”Grekturkens” bildbyrå begärs i konkurs

Publicerad: 26 Oktober 2012, 04:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Nordic Photos bildbyrå – som representerar bilder från över 500 fotografer – har stora ekonomiska svårigheter. Nu begärs dotterbolaget IMS i konkurs. Samtidigt letar Lindahls efter en ”äkta grek” till sin youghurt.


”Turken var grek – stämmer mejeriet”. Så löd rubriken till artikeln i Aftonbladet som placerade IMS Bildbyrå mitt i tvisten mellan en grekisk man och Lindahls Mejeri.

Det var nämligen IMS, som agerar mellanhand åt den spanska bildbanken AGE fotostock, som hade sålt bilden på den grekiska mannen. Mot sin vilja figurerade han på förpackningarna till turkisk yoghurt.

– Vi har sålt det här fotot i god tro. Jag vet inte riktigt vad som kan ha gått snett, men det är en fråga för AGE och fotografen att reda ut, sade Arnaldur Gauti Johnson, vd på IMS, till Aftonbladet.

Nu, kan dagensmedia.se berätta, begärs IMS bildbyrå i konkurs av två olika fotografer på grund av obetalda fakturor.

– Våra problem startade i samband med finanskrisen, då försäljningen vek snabbare än vad vi kunde kapa kostnaderna, säger Arnaldur Gauti Johnson till dagensmedia.se.

För att rädda hela gruppen Nordic Photos, som under 2000-talet köpte Mira Bildarkiv, IMS Bildbyrå, Tiofoto, Greatshots, GV-Press och Spegla bildarkiv, söker de nu nya ägare som kan skjuta till pengar.

– Alla vet att vi har haft problem. Det som är nytt är att vi nu är nära ett avslut med nya ägare.

När kan det vara löst?

– Jag vill inte säga någon tid, men gärna så snart som möjligt.

Den grekiska mannen, en nära 80-årig man från Delphi, gjorde enligt flera medier upp i godo med Lindahls i en förlikning som gav honom 1,7 miljoner kronor. Han hade initialt krävt 50 miljoner kronor för att utan tillåtelse blivit omslagspojke på en rad mejeriprodukter.

– Vi kommer i vår tur att föra över dessa krav på bildbyrån som vi har köpt bilden av och med vilken vi har ett avtal, sade Thomas Axelson, Lindahls inköpschef, till TV 4 Nyheterna Jönköping.

Men enligt Arnaldur Gauti Johnson har bildbyråns finansiella problem inte något med yoghurt-debaclet att göra. Han hävdar att bolaget gick skadelösa ur den saken.

– Vi blev aldrig stämda. Den tvisten handlade aldrig om oss, säger han till dagensmedia.se.

Lindahls säger sig ha lärt sig en läxa av haveriet. När de nu ska göra om designen på sin grekiska youghurt vill göra allt rätt och riktigt. Sedan en månad tillbaka söker bolaget ett nytt ansikte via sajten hittagreken.se.

”Vår storsäljare Turkisk yoghurt pryds av en äldre, vad vi trodde, turkisk herre. Men där tog vi fel. Han visade sig vara grek. Men vi har lärt av vårt misstag, när vi nu ska göra om designen på Lindahls Grekiska yoghurt vill vi ha äkta vara”, skriver de på sin sajt.

De söker nu med ljus och lykta runt om i riket för att hitta ”en äkta grek” i 50–80-års åldern. Den turkiska youguthen pryds dock fortfarande av den grekiske mannen från Delphi, vilket förlikningen ska ha tillåtit.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.