Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Greenpeaces Star Wars-spoof stoppas

Publicerad: 1 Juli 2011, 09:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:05

På bara något dygn sågs den av över en miljon människor. Men nu stoppas Greenpeaces film – som anklagar Volkswagen för att ”hota vår planet”.


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceVolkswagen

Dagensmedia.se berättade i tisdags om Greenpeaces tilltag. De skapade en egen version av Volkswagens reklamsuccé ”The force” – där bilmärket ikläddes den föga smickrande rollen som den fruktade dödsstjärnan. Istället för Alderaan var det jorden som attackerades.

Nu stoppas filmen av Youtube på grund av upphovsrättsanspråk från Lucasfilms Ltd, det bolag som äger rättigheterna till originalet Star Wars.

– Det är konstigt eftersom hela Youtube kryllar av Star Wars-spoofs, säger Jesper Liveröd, kommunikationsansvarig på Greenpeace.

Varför tror ni att just er film plockades ned?

– Det kan man bara spekulera i. Men man får känslan av att Volkswagen inte gillar att vi drar fram deras lobbyister i ljuset. Den ursprungliga reklamfilmen var också väldigt viktig för Volkswagen. De kanske inte gillar at vi smutsar ned den, men detta är som sagt bara spekulationer.

Bakgrunden till kampanjen, som fortfarande pågår på kampanjsajten samt via reklamfilmen som nu kan ses på Vimeo, är att det finns diskussioner om att ställa hårdare krav på utsläpp av koldioxid inom EU.

Enligt Greenpeace jobbar Volkswagens lobbyister hårt för att förhindra hårdare utsläppskrav.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceVolkswagen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.