Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Greenpeace kampanjar mot kärnkraft

Publicerad: 5 Mars 2012, 11:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:26

Vad gör du om larmet går? Frågan ställer Greenpeace i sin nya kampanj mot kärnkraften – ett år efter Fukushima-katastrofen.


– Vi vill fokusera på det mänskliga lidandet. Det är liv som blivit förstörda i Japan, säger Anna Havula, kommunikationsansvarig på Greenpeace, till dagensmedia.se.

Greenpeace har satt upp affischer i städerna i närheten av de svenska kärnkraftverken Forsmark, Oskarshamn och Ringhals. Frågan på affischerna lyder: Vad gör du om larmet går? 

– Det enda man kan göra om larmet går är att stanna inomhus eller att fly, men då måste man veta åt vilket håll och därför krävs det att staten har en bra beredskapsplan, säger Anna Havula.

Kampanjen syns även i de städer som skulle kunna drabbas om det sker en olycka i det planerade kraftverket i Pyhäjoki i Finland. Affischerna hänvisar till en sajt med en världskarta där alla kärnkraftverk och deras riskområden är utpekade. På bilden syns en kvinna från Japan-katastrofen.

I samband med kampanjen håller Greenpeace fyra seminarium med en vittnesberättelse från Fukushima av Akiyo Suzuki.

– Vi gör också mediearbete, skriver debattartiklar och försöker få medier att intervjua Akiyo, säger Anna Havula.

Greenpeace har tagit fram en undersökning som visar att kärnkraftsolyckor är betydligt vanligare än vad som hävdats. Enligt undersökningen händer en olycka vart tionde år och inte en olycka på 250 år som kärnkraftsindustrin hävdat.

– Kunde det hända i ett så rikt och utvecklat land som Japan, där de garanterat att det inte skulle hända så kan det hända här också, säger Anna Havula.

Efter Japan-olyckan, för ett år sedan, har Greeneace märkt av ett större engagemang runt den svenska kärnkraften.

– Det är fler som hör av sig med frågor, säger Anna Havula.

Kampanjgruppen:

Martina Krüger, klimat- och energipolitiskt ansvarig för Greenpeace

Isadora Wronski, projektledare 

Iréne Berg, ansvarig för digital marknadsföring

Anna Havula, kommunikationsansvarig

Kartan är framtagen av Greenpeace International

Rebecka Lindberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.