Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Grand Prix till Burger Kings ”Moldy whopper”

Publicerad: 17 november 2021, 12:34

Burger Kings ”Moldy whopper” vinner Grand Prix i Årets kampanj i Stockholm Media Award.

Burger King kammar hem Grand Prix i Årets kampanj under Stockholm Media Award 2021.


Ämnen i artikeln:

Stockholm Media AwardStockholm Media WeekBurger King

Burger King tar hem vinsten för sin kampanj ”Moldy whopper”, som sedan tidigare har vunnit en mängd reklampriser – bland annat Grand Prix i Cannes Lions. Kampanjen är gjord av Ingo och mediebyrå är Dentsu X.

Motiveringen till vinsten i Stockholm Media Award lyder:

”Att skapa genomslag med stor budget är alltid mycket lättare än med en liten. Med små medel måste man vara modigare, ta större risker och utmana mer. Ändra uppfattningar är svårt, det vet vi alla. I det här fallet vågar man gå hela vägen, inga kompromisser, ingen lång förklarande text, utan bara tydligt, visuellt starkt och otroligt effektivt. Att inte prata utan visa, visade sig vara ett vinnande drag. Det bästa av allt, kampanjen fick en otrolig spridning och fick oss att förstå vilken skillnad en dag gör…”.

I kategorin Årets kampanj delas även guld och silver ut. Guldet går till Trygg Hansa för kampanjen ”Badläge” i samarbete med BCW och PHD.

Motiveringen lyder:

”Hur bygger man en positiv relation med sina kunder och ökar varumärkespreferensen i målgruppen samtidigt som man gör en av deras mest använda ägodelar helt obrukbar? Med stort mod och en app som symbol, fick den här annonsören anledning att prata om ett livsviktigt budskap som gav stor spridning och blev en snackis i såväl köpta som förtjänade kanaler. Grattis Trygg Hansa till en genomarbetad kampanj som utbildar och tydligt visar att några sekunder med fel fokus kan vara skillnaden mellan liv och död.”

Silvret går i sin tur till Vattenfall och kampanjen ”What’s happening”, som är gjord av Nord DDB och OMD.

Motiveringen lyder:

”Att i grunden förändra ett företags affär och med hjälp av reklam ändra en negativ uppfattning om ett varumärke och samtidigt ge världen hopp om en ljusare framtid, är en gigantisk utmaning. Med utgångspunkt i insikten att människor blir mer motiverade av positiva berättelser om de framsteg som görs, utformades en massiv kampanj som positionerade varumärket som en förebild i vår tids viktigaste fråga – klimatet och uppvärmningen av vår planet. Genom ett gediget hantverk, hela vägen från en integrerad mediestrategi till taktiska skräddarsydda medielösningar, skapades en både bred och djup kampanj som överträffade samtliga uppsatta mål och som även resulterade i en inbjudan av Joe Biden till Vita huset i samband med klimattoppmötet. Det är stort!”

Priserna delas ut vid Stockholm Media Week, som arrangeras av Sveriges Mediebyråer.

LÄS ÄVEN:
Oatly är Årets annonsör
Hon är Årets Branschpersonlighet 2021 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev