Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Grand prix – igen

Publicerad: 24 juni 2009, 17:57
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Kampanjen "Best job in the world" vinner sitt tredje Grand prix.


Byrån CumminsNitro i Brisbane har all anledning att fira.

Kampanjen som de tagit fram åt kunden Tourism Queensland belönades igår med ett tredje Grand prix, den här gången i kategorin Cyber. Tidigare har kampanjen vunnit den finaste utmärkelsen i kategorierna PR och Direct, samt ett guld i Media-kategorin.

– Det är svårt att titta på den här kampanjen utan att le, sade juryordföranden Lars Bastholm på presskonferensen där vinnarna offentliggjordes.

Under Cannes Lions-veckan har "Best job in the world" hyllats av en mängd experter och jurymedlemmar.

När kampanjen vann PR-priset sade juryordföranden Lord Tim Bell:

– Det här är en fullständig klassiker, den fångade hela världens medier och dessutom merparten av dem som söker ett jobb. Det här var den överlägset bästa idén av alla idéer som vi tittade på.

Målet med kampanjen var att öka kännedomen om öarna i det Stora barriärrevet utanför Australiens kust.

CumminsNitro och Tourism Queensland utlyste ett drömjobb – där en person hade möjlighet att bli "Island caretaker" mot en hög månadslön. Jobbansökningarna sköt snabbt i höjden, liksom mediebevakningen världen över.

Värdet av medieutrymmet världen över har uppskattats till 100 miljarder dollar. Sajten Islandreefjob fick 6,8 miljoner besökare på 56 dagar.

34 684 jobbansökningar från 201 länder strömmade in.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.