Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

GPS-konstverk ska sälja nya Nissan

Publicerad: 19 Augusti 2011, 14:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Under kulturnatten i Stockholm vänder sig Nissan till konstvärlden för att marknadsföra sin nya Micramodell.


Ämnen i artikeln:

NissanTBWA

Det är i samband med att Nissan släpper sin nya bilmodell DIG-S som biltillverkaren vill uppmärksamma de låga utsläppsnivåerna med GPS-konstverket "Art of 99".

– Bilen passar i city och i stadsmiljö så vi tycker att den passar under kulturnatten. Vi har rekryterat folk som ska gå runt i Stockholm med en GPS-applikation i telefonen. Det är 99 tillfälliga konstnärer som ska gå, en person per gram koldioxid som bilen släpper ut, säger Jenny Spets Wojarski, kommunikationschef på Nissan Nordic Europe, till dagensmedia.se.

Hon berättar att "konstnärerna" har rekryterats på Facebook och via platsannonser i Dagens Nyheter. Tanken är att de ska gå specifika vägar i Stockholm och på så sätt skapa ett konstverk som åskådare kan följa i realtid på en stor skärm. Konstverket byggs upp av de vägar som konstnärerna går.

Konceptet ska även genomföras i Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Konstverken ska vara sammanbundna med varandra och det är Stockholm som är först ut i vad Jenny Spets Wojarski beskriver som ett nordiskt konstverk.

– Det är Kustaa Saksi som står bakom konstverket. Vi valde honom eftersom att det är roligt att han är finskfödd. Han är också en person som gillar nya saker och som har ett engagemang för miljöfrågor, berättar hon.

Det är TBWA/North som står bakom projektet.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NissanTBWA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.