Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Göteborg och Kiruna ska locka fler tyska turister

Publicerad: 14 november 2011, 08:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

I slutet av november kommer 600 tyska resesäljare och journalister att gästa Göteborg och Kiruna, ett projekt som ska öka antalet tyska turister.


Det är den tyska researrangören Dertour som skickar 600 resesäljare och journalister till Göteborg och Kiruna på sin årliga resa "Dertour Academy". Tidigare har arrangörens resor gått till bland anant Las Vegas och Dubai.

Programmet för det tyska besöket är framtaget i samarbete mellan VisitSweden, Swedish Lapland Tourism, Kiruna Lapland, Göteborg & Co, SAS, SJ och Scandic.

– Det är en stor ära och en framgång för Sverige att stå som värdland för Dertour Academy 2011. Vårt långsiktiga arbete mot tyska reseföretag tillsammans med svensk besöksnäring bär nu frukt. Vi har ett starkt fokus på hållbart resande och ser fram emot att visa Sverige från sin bästa sida, säger Helene Berg, chef för VisitSwedens Tysklandskontor, i ett pressmeddelande.

VisitSweden räknar med att övernattningarna från researrangören kan öka med 25 procent och ge en ökad omsättning på 9 miljoner kronor.

– Det viktigaste för att våra resor ska sälja bra är att personalen på resebyråerna får uppleva de mindre kända destinationerna i verkligheten. Sverige har ett positivt och starkt rykte i Tyskland och nu kan vi låta fler få uppleva kontrasterna, till exempel mellan kuststaden Göteborg och snöiga Lappland, turerna med hundsläde och skoter, norrskenet och Icehotel. Sverige är exotiskt, säger Sabine Gerhard, vice vd för Dertour Europe, i ett pressmeddelande.

I Göteborg kommer deltagarna att delas upp i mindre grupper och tillsammans med guider och besöka olika sevärdheter. Besöken kommer att avslutas på Lisebergs julmarknad.

– För oss är det en unik chans att visa vår stad för en mycket viktig grupp. Resesäljarna påverkar turistens val av resmål och genom denna satsning på vår näst största utlandsmarknad kan vi öka antalet tyska turister i Göteborg ännu mer, säger Camilla Nyman, chef för partnerskap och finansiering på Göteborg & Co, i ett pressmeddelande.

Dertour är Tysklands tredje största researrangör och står i dag för 84 000 övernattningar per år i Sverige.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.