Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Göteborg lanserar könsneutral Lucia

UPPDATERAD. Inför årets Luciafirande tar Göteborg ställning mot utseendefixeringen. Bakom kampanjen står Stendahls.


Publicerad 2013-09-06 06:24
Uppdaterad 2015-12-06 13:35

Ämnen i artikeln:

Göteborg

Dela artikeln:

Luciafirandet har ofta kritiserats för att befästa mossiga könsstereotyper.

Detta vill Göteborgs ändra på och därför lanserar staden nu en könsneutral Lucia-kampanj där endast munnen på kandidaterna kommer att synas.

För ändamålet har Stendahls skapat appen Luciarösten, där de ansökande sjunger in sitt bidrag.

Därmed blir faktorer som kön, ålder och utseende oväsentligt i årets uttagning. I stället ligger fokus på rösten.

– Många tror och ser fortfarande Lucia som en skönhetstävling. Här fanns helt enkelt utrymme för förändring. Vi ville skapa nya tidens Lucia där alla är välkomna, kille som tjej, även om man inte ser ut som en Lucia traditionellt brukar se ut. Detta känns helt naturligt och i tiden, säger Ylva Nestmark, creative director på Stendahls, till Dagens Media.

Att lansera en könsneutral Lucia kan ses som kontroversiellt i vissa kretsar, men Ulrika Dybler, vd på Insideout, som projektleder Göteborgs Lucia, är inte orolig över reaktionerna.

– Nej faktiskt inte för vi har känt oss väldigt trygga med det här projektet, säger hon till Dagens Media.

Ulrika Dybler berättar att responsen hittills varit mycket positiv.

– Vi är helt nedringda av folk som tycker att det är jättekul att vi har lanserat en könsneutral Lucia. "Äntligen", säger folk.

Inte heller Ylva Nestmark är orolig för någon kritikstorm.

– Nej. Det kommer garanterat bli diskussioner och debatt men kritik hoppas vi inte på. Kanske kommer några tanter sätta Gevalian i halsen, men det finns väl inget ont i att ge alla i samhället en lika chans? Detta är trots allt för en god sak, att unga tjejer och killar inte ska bli jämförda på hur de ser ut. Att alla som älskar att sjunga för ett gott ändamål skall välkomnas. Det här är ett statement mot samhällets utseendefixering.

Appen Luciarösten kommuniceras genom print, digitalt, samt på sajten goteborgslucia.se.

Projektet finansieras av ett 20-tal samarbetspartners i Göteborg där Göteborgs-Posten är huvudsponsor.

Arbetsgrupp:

Ylva Nestmark, kreation, CD

Mats-Ola Persson, kreation, systemutvecklare

Rodrigo Vives, kreation, systemutvecklare

Christer Hedberg, kreation, digital director

Erik Edhagen, kreation, webbutvecklare

Martin Lindestaf, kreation, copywriter

Patrik Karlsson, kreation, systemutvecklare

Monica Wiridén, kreation, original

Ann-Sophie Claesson, kreation, projektledare

Andreas Gunberg, kreation, kundansvarig projektledare

Carl Björndal, kreation, animering och film

Kristian Gonzales, kreation, praktiserande AD

Michael Natanaelsson, kreation, praktiserande copywriter

Annie Gustavsson, PR

Carl-Johan Magnusson, musik

Marcel Pabst, foto

Sabina Sung, Make-up

Retuch: Studio Mint, Karl Nilsson

Dante Thomsen

Helen Preutz

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.