Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Google ut i sin största svenska reklamkampanj någonsin

Publicerad: 4 April 2013, 05:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

Inför lanseringen av Chromebook går Google ut i sin bredaste reklamkampanj i Sverige någonsin. Läs allt om kampanjen på dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

Google

Chromebook är Googles egna laptop, skapad för webben. I USA och Storbritannien har datorn haft stora försäljningsframgångar och nu är det även dags för Sverige.

I samband med lanseringen, som sker i dag, går Google också ut i sin största svenska reklamkampanj riktad mot konsumenter någonsin.

– Det är den enskilt största konsumentkampanjen Google har gjort i Sverige historiskt, säger Google Sveriges marknadschef Christoffer Klemming till Dagens Media.

Chromebook kommer att marknadsföras med en helt digital kampanj som till viss del bygger på re-marketing. Både på Googles kampanjsajt, på Youtube men också i tv-kanalernas Play-tjänster.

Förutom rörligt material TV4 Play, TV3 Play och Kanal 5 Play kommer kampanjen dessutom att gå på bland andra Aftonbladets, Expressens, DN, SvD:s och IDG:s sajter.

Dessutom ska kampajen gå i mobilen.

– Vill vi nå brett för att bygga varumärkeskännedom. För detta är format som Youtube Mastheads och videokampanjer med Trueview optimala. Då får vi både den breda målgruppen samtidigt som vi får full mätbarhet på hur annonsering faktiskt presterar, säger Christoffer Klemming.

Att kampanjen är helt digital är naturligt menar han.

– En sak som man lätt förbiser är att digital marknadsföring kan vara ett fantastiskt verktyg för att driva framtida produkt- och marknadbeslut. I dagsläget vet vi exempelvis inte vilka säljargument för Chromebook som svenska konsumenter kommer att attraheras mest av, säger han och fortsätter:

– Med digital marknadsföring behöver vi inte längre gissa. Vi kan låta våra kampanjer växla mellan våra olika budskap och baserat på hur konsumenterna interagerar med dem snabbt förstå vad som funkar och inte. Marknadsplanen kan styra produktplanen nu, det är fascinerande.

Varför har ni valt Sverige som ett av de första lanseringsländerna i Europa?

– Helt enkelt för att vi ser Sverige som en marknad i framkant vad gäller e-mognad. Vi har inte bara hög internetpenetration utan även generellt avancerat datoranvändande och hög molnmognad.

Hur stor del av kampanjen kommer gå i köpt media som DN och Aftonbladet?

– Vi går inte in på enskilda delar men majoriteten av mediebudgeten spenderas i display.

Bakom kampanjen står Google och byrån 72 and Sunny. Global mediebyrå för Google är Essence.

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/S95J5BowMmk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.