Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Google får ny design

Publicerad: 2 September 2015, 05:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Google uppdaterar sin visuella identitet.


Ämnen i artikeln:

Google

Från och med idag får Google en uppdaterad visuell identitet. De glada färgerna behålls, men logotypen får ett nytt typsnitt och istället för en seriff blir det en sans seriff.

Den blå Google-ikonen försvinner och ersätts med en ikon i samma färger som logotypen.

Dessutom tillkommer en mikrofonikon som ska vara ”utformad för att interagera med Google oavsett om du talar, klickar eller skriver”, skriver Tamar Yehoshua, VP Product Managment och Bobby Nath, Director of User Experience, på Googles nyhetsblogg.

Men liksom tidigare ska Google upplevas som enkelt, avskalat, färgglatt och vänligt.

Anledningen till designförändringen är den utveckling som Google gått igenom de senaste åren, från att vara en destination som användare når via desktop till en mängd olika produkter som nås via fler typer av plattformar.

”Idag introducerar vi ett nytt visuellt språk som återspeglar denna verklighet och visar när du använder Googles tjänster, även på de minsta skärmarna. Vi har tagit Googles logotyp och varumärke, som ursprungligen var utformat för desktop, och uppdaterat den för att passa i en tid då användare rör sig mellan olika enheter och typer av funktioner (såsom touch, skrift och tal).”

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.