Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

God El försvarar sin reklam

Publicerad: 30 Juli 2010, 09:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:44

God El:s anklagas för att tumma på det som varumärket bygger på – välgörenheten. Grundaren Stefan Krook menar dock att marknadsföringen är ärlig med företagets intentioner.


Ämnen i artikeln:

God El

I dag skriver SvD Näringsliv att God El under 2009 minskade bidragen till välgörenhet med 25 procent jämfört med 2008, från 51 kronor till kund 2008 till 41 kronor förra året. Detta trots att lönerna för anställda och vd:n ökade med 21 procent.

Dagensmedia.se ringer upp God El:s grundare Stefan Krook, som menar på att marknadsföringen av bolaget som ett ”snällt” bolag inte är förljugen.

– Vinkeln i SvD-artikeln är att vi delar ut mindre och tar ut stora löner. Sanningen är att vi delade ut 3,5 miljoner till välgörenhetsorganisationer båda åren. Per kund blev det mindre pengar 2009 än 2008 vilket bland annat berodde på att vi betalade väsentligt mer i skatt 2009.

God El satsar hårt på att marknadsföra sig själva som ett elbolag som bildats för att ge avkastningen till välgörande ändamål. Kampanjer i tv har tjänat till att locka kunder med ett billigt pris och med budskapet att 100 procent av avkastningen går till en god sak. Lasse Åberg är företagets profil, och väljer enligt företagets hemsida att ställa upp gratis i reklamfilmerna.

Är er marknadsföring missvisande?

– Nej, ingenstans i vår kommunikation vinklar vi det på att vi kan skänka en stor del av elräkningen till välgörenhet. Vi försöker vara tydliga med att berätta för våra kunder att allt det som i ett vanligt bolag går till aktieägarna ger vi till välgörenhet, säger Stefan Krook.

Han menar att bolaget i sin kommunikation undviker att använda ekonomiska facktermer för att unvika risken för missförstånd hos kunderna.

– Vi försöker uttrycka oss på ett sätt som gör att alla kan förstå. Man ska inte behöva vara ekonom för att uppfatta vårt buskap.

Therese Johansson


Ämnen i artikeln:

God El

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.