Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Globala reklammarknaden fortsätter att växa

Publicerad: 5 december 2012, 05:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

Nästa år väntas den globala reklammarknaden växa med 4,1 procent. Mest växer utvecklingsmarknader som Asien och Östeuropa.


Det är mediebyrånätverket Zenith Optimedia som i en prognos skruvar upp tillväxten på den globala reklammarknaden från 3,8 till 4,1 procent nästa år.

Två år senare, 2015, väntas tillväxten landa på 5,6 procent.

Utvecklingsmarknader som Latinamerika, Asien och Östeuropa väntas stå för den procentuellt sett största ökningen med en genomsnittlig tillväxt på 8 procent under samma period. Totalt förväntas dessa marknader stå för 61 procent av tillväxten fram till 2015.

Mest växer internetreklam såsom webb-tv och sociala medier. Totalt förväntas mediet ha en tillväxt på 14,6 procent nästa år vilket kan jämföras med 1,7 procent i traditionella medier.

Störst reklammarknad är fortfarande USA, Japan och Kina. Samtidigt förväntas reklammarknaden i norra och centrala Europa att ha 0 procent i tillväxt nästa år. Först 2014 och 2015 förväntas en tillväxt på 2 procent.

Se alla siffror i bildspelet ovan.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.