Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Glansiga kvinnoläppar sexistiska enligt RO

Publicerad: 17 mars 2014, 06:37
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:44

Nattklubben Stanleys reklambilder är sexistiska, slår RO fast. Samtidigt frias en nakenannons för fettsugning.


Det är nattklubben Stanleys i Södertälje som på sin sajt marknadsför sig med tre bilder bestående av putande och glansiga läppar samt en bild där en halvnaken kvinna och en man poserar.

Nu fälls annonserna av Reklamombudsmannen, som anser att kvinnorna på bilderna framställs som sexobjekt.

" Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom sin klädsel, pose och det sätt som bilden är beskuren på framställs som ett rent sexobjekt. Även bilderna på kvinnors målade läppar framställer kvinnorna som rena sexobjekt. Det finns inte någon koppling mellan en kvinna klädd i bikini samt målade halvöppna munnar och den marknadsförda produkten nattklubb", skriver RO, som därmed slår fast att bilderna är kränkande och könsdiskriminerande.

Samtidigt frias en annons för plastikkliniken ”Renaissance Clinique” i Södertäljenytt. I annonsen finns flera bilder på nakna människor som bland annat kramas.

I en av bilderna poserar en kvinna som håller ena handen på sin höft medan den andra handen delvis skyler kvinnans bröst. Samtidigt är underkroppen i profil och på den skinka som syns finns en streckad svart linje med texten ” Kropps­skulptur i världsklass!”.

" Opinionsnämnden konstaterar att kvinnan på bilden marknadsför plastikkirurgi och att det därför i sig inte är ovid­­kommande att hon är naken. Frågan är om kvinnans nakenhet sett till pose och miljö innebär att hon fram­ställs som ett rent sexobjekt på ett kränkande sätt. Nämnden finner att kvinnan varken genom pose eller genom miljö framställs som ett rent sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för kvinnor i allmänhet", skriver RO.

Både annonserna har anmälts av Sveriges Kvinnolobby.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.