Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Gjorde reklam i förskoletidning – med bild från skolmassaker

Publicerad: 27 November 2013, 12:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:55

I panik googlade hon fram en passande bild till sin annons. Men vad Pia Velander missade var att bilden visade skräckslagna barn – efter en skolmassaker.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Det var när det Göteborgsbaserade bolaget HGB Backstrand, som bland annat säljer sportmattor och trampetter, skulle marknadsföra sin produkt "Livlinan" som det gick riktigt snett.

Bilden som användes i annonsen var nämligen tagen i samband med en skolmassaker i USA förra året.

På bilden syns nio barn och två vuxna som går på led med händerna på varandras axlar. Ett av barnen, en flicka, gråter med öppen mun.

Annonsen, som publicerades i Förskoletidningen, har nu fällts av Reklamombudsmannen efter att den anmälts av en privatperson.

" Bilden i reklamen är direkt omsaklig och stötande. Den visar gråtande och skräckslagna barn", skriver anmälaren.

På HGB Backstrand är man förtvivlade över det inträffade.

– Jag blev helt psykiskt knäckt när RO hörde av sig. Jag kände att nu går jag hem och sjukskriver mig och säger upp mig. Det blir spöstraff på torget, säger Pia Velander, som tog fram annonsen, till Dagens Media.

Hur gick det till när du valde bilden?

– Jag är väl inte helt påläst antagligen. Jag var bara ute och googlade på bilder i största allmänhet och sökte på barn i grupp, säger hon och fortsätter:

– Jag behövde skicka annonsen fort som ögat och lyckades hittade den här bilden som jag tyckte såg bra ut. Det var lite kaotiskt på grund av den väldiga tidspressen och jag såg faktiskt inget annat än att det här var precis en sådan rörig bild som jag var ute efter så då valde jag den.

Pia Velander berättar att hon hastade iväg annonsen till Förskoletidningen – utan att ens ta reda på vem som ägde rättigheterna till bilden.

– Sedan fick jag höra hur fruktansvärt fel det var.

Hennes chef var dock "förstående".

– Han visade upp bilden för alla här och ingen tyckte att bilden var otäck. Det var först när han berättade var den kom ifrån som alla blev chockade. Det var väldigt tungt för mig.

Samtidigt tror Pia Velander att personen som anmälde annonsen är "personligt involverad".

– Om den nu hade varit så fruktansvärt anstötlig hade många fler anmält den.

Har du lagt det här bakom dig nu?

– Alltså jag har alltid tyckt att jag är felfri och så går jag och begår ett så här fatalt misstag. Det har förstört hela mitt år. Men jag kommer vara mycket mer noggrann i framtiden.

Kan du mejla annonsen till mig så att vi kan visa upp den?

– Nej det går tyvärr inte för jag har raderat den fullständigt. Jag vill inte ens se den. Och tidningsexemplaret har jag inte ens kvar. Så tråkig är jag.

Då HGB Backstrand inte äger rättigheterna till bilden har de med all sannolikhet också gjort sig skyldiga till upphovsrättsbrott samt möjligen även lagen mot namn och bild i reklam.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.