Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Gina Tricot samarbetar med Anine Bing

Publicerad: 27 Februari 2018, 09:04
Uppdaterad: 27 Februari 2018, 10:51

Gina Tricot samarbetar med Anine Bing.

Modekedjans första influencer-samarbete: "Vi ville känna känslan av "wow" innan vi gjorde något sådant här", säger Gina Tricots vd Magnus Månsson till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Gina Tricot

När nu designern, modeinfluencern och fotomodellen Anine Bing gör samarbete med Gina Tricot är det modekedjans första samarbete av den sorten. Anine Bing ska, förutom att vara ett ansikte utåt för klädjätten, även lansera den egna kollektionen "Anine Bing <3 Gina Tricot".

– Vi ville hitta en person som inte bara är stor på den svenska marknaden, utan även den på den internationella, säger Magnus Månsson, vd på Gina Tricot, till Dagens Media och fortsätter:

– Här känner vi att ett plus ett kan bli tre. För oss är det här inte bara en kollektion, det är också helt rätt för varumärket.

Många konkurrenter har ju redan gjort liknande samarbeten. Varför kommer det här samarbetet först nu?

– På grund av tajming. Vi känner att det här är rätt tillfälle baserat på vart vi befinner oss just nu. Man kan göra tusen olika grejer och det är inte så jäkla lätt. Man vill att allt ska kännas rätt och vi ville känna känslan av "wow" innan vi gjorde något sådant här.

Och det här samarbetet känns rätt?

– Så in i bomben. Klockrent. Jag har sett kollektionen, den känns skitstark och jag tror på det här.

Inspirationen till Anine Bings kollektion hos Gina Tricot hämtas från Kalifornien och Los Angeles, och lanseras först i mitten av april. Samarbetet mellan henne och Gina Tricot kommer att synas på modekedjans samtliga kanaler samt Anine Bings egna kanaler.

Har ni liknande framtida samarbeten på gång?

– Inget spikat. Men det finns grejer på gång. Tanken är att vi vill göra lite olika grejer för att krydda varumärket och med rätt person, säger Magnus Månsson.

Inför releasen kommer Gina Tricot och Anine Bing presentera kollektionen i Anine Bings designstudio i USA. Dessutom kommer hon att delta i två events för press och influencers i Köpenhamn och Stockholm i april för att lyfta kollektionen.

– Gina Tricot är ett företag och varumärke som jag alltid tyckt mycket om. Jag har själv varit en trogen kund så när frågan kom upp kändes det naturligt och väldigt spännande. Det har varit en fantastik möjlighet att kreativt få förena Gina Tricots varumärke med ANINE BINGs, men också för mig att få chansen att göra någonting på hemmaplan och möta den skandinaviska kunden genom kollektionen, säger Anine Bing, i ett pressmeddelande.

Los Angeles-baserade danskfödda designern Anine Bing är uppvuxen i Sverige, och flyttade till USA för att lansera sitt eget varumärke under 2012.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Gina Tricot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.