Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Gina Tricot fälls för "extremt" smal modell

Anmälarna pekar på hur unga tjejer påverkas av reklamen – RON fäller den för att vara utformad utan känsla för socialt ansvar.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 22 Juni 2016, 12:13
Uppdaterad: 23 Juni 2016, 08:45

Ämnen i artikeln:

RONGina Tricot

Den fällda reklamen från modekedjan Gina Tricot består av en 15 sekunder lång reklamfilm som har visats i TV4 och Kanal 5.

Det var två privatpersoner som anmälde reklamen, då de ansåg att modellen i reklamen är alldeles för smal. Den ena anmälaren volontärarbetar med unga tjejer och påpekar att det är en grupp som i hög grad påverkas av denna typ av reklam, och att det är någonting som Gina Tricot ”borde lära sig”.

Den andra anmälaren skriver att modellen är alldeles för smal och att det ser ut som att ”hon ska gå sönder bara någon petar på henne”.

Gina Tricot i sin tur skriver att man instämmer i att modellen i reklamen kan uppfattas som smal. Om någon är för smal kan man dock inte uttala sig om, utan menar att det är individuellt och subjektivt. Man framhåller även att företaget har en policy som reglerar val av modeller, som bland annat inkluderar att man kräver hälsodeklaration och drogfrihet.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att kvinnan i reklamen ger intryck av att vara ”extremt smal”, och anser att reklamfilmen är utformad utan ”vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar”. Reklamen strider därmed mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Ämnen i artikeln:

RONGina Tricot

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.