Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Geten får huvudroll i Actionaids julkampanj

Actionaid samarbetar för andra året i rad med reklambyrån Hägerfredlund. I årets julkampanj lyfter organisationen fram geten som julklapp.


Publicerad 2010-12-01 15:48
Uppdaterad 2015-12-06 12:18

Ämnen i artikeln:

Action Aid

Dela artikeln:

Förra året drog hjälporganisationen Actionaid in 4 miljoner kronor under julkampanjen. Det hoppas Actionaid nu slå med årets kampanj, där man lyfter fram sin populära julklapp, geten.

– Årets julkampanj är en tvåstegsraket. Dels vill vi få människor att ge bort en get i julklapp, dessutom vill vi få dessa givare att engagera sina vänner och bekanta till att också ge bort getter, säger Hägerfredlunds vd Pierre Kalmenstam i ett pressmeddelande.

Kampanjen går utomhus, i trafiken, dr och i radio.

– I steg ett lyfter vi upp geten som ett julklappsalternativ under rubriken ”Ge bort mig” i trafikreklam. I radio hör vi en kakofoni av getter framföra klassiska julpsalmer för att prata om att geten borde ha en given plats i julfirandet, säger Pierre Kalmenstam.

Geten är den populäraste produkten i Actionaids "presenter mot fattigdom", där man till exempel kan ge bort ett djur, en toalett eller en pump till en fattig by. De som beställer en get i år erbjuds delta i Facebook-tävlingen "Getkampen", där man kan samla sina och sina kompisars getter i olika lag.

– Genom att utmana sina vänner i Sociala medier och dela sina gåvor hoppas vi nå ut till ännu fler givare, säger Hägerfredlunds ad David Elander Hinnerud.

Byråerna som deltagit i kampanjen är Hägerfredlund, NOC, TMP och fotografen Mikael Strinnhed.

Arbetsgrupp:

HägerFredlund:

projektledare: Pierre Kalmenstam

produktionsledare: Lisa Colliander

copy: Fredric Antonson

ad: David Elander Hinnerud

formgivning: Linda Braeken.

fotograf: Michael Strinnhed,

illustratör DR, Josefin Hildingstam.

NOC

Projektledare: Maria Svensson

Strategi och Design: Mattias Kullstrand Inde

Utveckling: Emil Karlsson

TMP

Producent: Per Nordbring

Casting: Lotta Nilsson

Projektledare: Johan Sarafian. 

Action Aid:

Insamlings och kommunikationschef: Katinka Lindholm

Projektledare: Lotta Sydäng Melin

Webbansvarig: Jenny Holtare.

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.