Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ger bort pengar i mobilkampanj

Publicerad: 11 September 2014, 09:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Bara sju av 116 personer tog emot en hundralapp, i Kärnhusets kampanj för mobileoperatären Vimla.


Ämnen i artikeln:

Kärnhuset

Nystartade operatören Vimlas första kampanj är ett socialt experiment framtaget av reklambyrån Kärnhuset.

Målet var att visa hur lågt förtroende svenskarna har för mobilföretagens säljtaktiker. Därför gick en mobilsäljare ut i centrala Stockholm för att ge bort hundralappar.

– Grunden var en kvantitativ undersökning som visade att många som känt sig lurade av mobilsäljare någon gång. Vi visste inte riktigt om det även betyder att få ville ta emot en hundralapp från säljaren. Så vi hade skickat med honom 10 kronor som backup om det skulle bli en ormgrop och alla sedlarna försvinner på en gång, säger Jakob Westman, kreativt ansvarig för projektet och ad på Kärnhuset, till Dagens Media.

Men så blev inte fallet. Bara sju av 116 tackade ja.

– Folk hade verkligen garden uppe. Vi vill belysa hur operatörerna ställt till det i sin relation till konsumenterna. Man liter inte på bolagen. Vimla vill vara öppna med vad deras avtal betyder, säger Jakob Westman.

Han har tidigare jobbat med Halebop, och även där var marknadsavdelningen bekymrad över hur det länge gått inflation i formuleringar.

– Ord som "fria" och "gratis" tas inte på allvar av konsumenterna längre, säger Westman.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kärnhuset

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.