Gå direkt till textinnehållet

Genomslaget värt miljoner för SD

Pr-värdet på Sverigedemokraternas omdiskuterade tiggerikampanj på Östermalms tunnelbanestation överträffar partiets investering med råge.

Analysföretaget Meltwater har räknat ut att SD skulle ha behövt köpa annonser för 52 miljoner kronor för att nå ut till lika många människor enbart med reklam.

Enligt Meltwater har kampanjen resulterat i 1 142 redaktionella artiklar och 3 619 inlägg i sociala medier sedan kampanjen sattes upp i måndags.

Jämfört med en vanlig vecka är det 50 procent mer redaktionell uppmärksamhet och 62 procent fler inlägg i sociala medier.

Den person som har citerats mest i artiklarna är Jesper Pettersson, pressansvarig på SL, som har fått förklara och försvara varför SL tillät Sverigedemokraternas reklam.

Trots att majoriteten av inläggen har varit negativa mot SD och mot reklamen, är partiet nöjda med uppmärksamheten. Enligt kommunikationschefen Joakim Wallerstein har reaktionerna överträffat förväntningarna.

– Vi visste att det behövdes en bang för att få uppmärksamhet i semestertid och mellan valen och visste att vi skulle få reaktioner. Men att genomslaget skulle bli så här stort hade vi inte kunnat tro, och det är vi så klart väldigt nöjda med, säger han till Dagens Media.

SD:s kampanj, på ytan riktad mot utländska turister med en ursäkt om tiggerisituationen i Stockholm, har mötts av stort raseri. I samband med en demonstration mot SL:s beslut att tillåta kampanjen, revs största största delen av kampanjen ner och SL beslutade efter det att inte sätta upp den igen, av säkerhetsskäl.

Kritikerna har i sin tur beskyllts för att spela SD i händerna och hjälpa till att sprida budskapet vidare.

LÄS OCKSÅ:

Publicerad 2015-08-10 07.48Uppdaterad 2015-12-06 11.54

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: