Gå direkt till textinnehållet

GB:s kampanj ska driva snabba köp

Exempel på hur GB Glaces kampanj ser ut i Schibsteds kanaler.

Glassvarumärket släpper Swish-kampanj i Schibsteds kanaler.

GB Glace kampanj "Swisha en glass till din vän" kommer rulla hela sommaren i Schibsteds kanaler. Det är första gången någonsin som en kampanj i Sverige helt och hållet utgår ifrån betallösningen Swish där mobilen fungerar plånbok.

Grundsyftet med kampanjen är att driva engagemang och konvertering.

– Vi ser möjligheten att ta ut det här till hela branschen. Det är en snabbrörlig konsumentprodukt och det finns en stor potential i det, säger Tomas Schultz, affärsstrateg online, Schibsted Sales & Inventory, till Dagens Media.

Besökare på aftonbladet.se och klart.se uppmanas i annonsen att swisha en glass till en vän. Efter glassköpet får vännen en kupong att köpa glass för.

– Man har inte riktigt utvidgat plånboken till det mobila på det här sättet tidigare och utnyttjat de kortare stegen till konvertering.

Genom den här typen av lösning vill Schibsted driva utvecklingen inom mobilannonsering. Genom ett samarbete med teknikföretaget Adoveo har man möjlighet att använda Swish i fler sammanhang.

Kampanjen har skapats med hjälp av den digitala mediebyrån Mindshare och samarbetet inleddes redan i februari.

– Det har varit en lång process och ett väldigt fint samarbete. Det har varit många kockar inblandade i soppan och då är det inte alltid som man får ihop det, men det har vekligen fungerat jättebra.

Publicerad 2017-06-22 08.57Uppdaterad 2017-06-22 08.57

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: