Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Fyra brons till Sverige i Media

Publicerad: 19 Juni 2012, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:18

Sverige hade tio nomineringar i Media. Utdelningen blev fyra brons.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Media var i år den kategori dit svenska byråer hade skickat in flest bidrag – hela 95 stycken.

Fyra brons blev utdelningen, vilket är två lejon fler än förra året.

Grand Prix gick till Londonbyrån Manning Gottlieb OMD för kampanjen ”Google voice search” där lösningen var budskap anpassade efter utomhusannonsers placering. I tunnelbanan vid Covent Garden kunde resenärerna exempelvis läsa ”shur-lok hoemz”.

– Vi har varit väldigt petiga för att försäkra oss om att ett guld verkligen är värt ett guld, sade juryns ordförande Mainardo de Nardis vid presskonferensen.

Men det belgiska bidraget ”The national surprise party” av reklambyrån Dallas för radiokanalen Joe FM, var också nära Grand Prix.

– Det hela avgjordes via röstning, där 60 procent av juryn röstade på Google.

Juryn delade bara ut 11 guld och sammanlagt fick 113 bidrag lejon.

– Vi har varit väldigt selektiva för att försäkra oss om att ett guld verkligen är värt ett guld.

Alla svenska brons i Media

Garbergs/ Unlock the truth about Guantanamo/ Amnesty

Starcom/ Synsam offshore sponsorship/Synsam

DDB/ Soundtrack Sweden/ Telia

Åkestam Holst/IUM/ Celebrity cease fire/ Posten

Kolla in alla vinnare i dokumentet här uppe till höger.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev