Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 6 december 2017, 07:33
Uppdaterad: 6 december 2017, 08:10
Friluftsvarumärket Patagonia stämmer den amerikanska presidenten.
Ämnen i artikeln:
Donald TrumpDen som besöker friluftsvarumärket Patagonias sajt, möts sedan ett dygn tillbaka av annat än lockande erbjudanden av friluftskläder. Mot en svart fond lyser meningen "The president stole your land" i vita bokstäver.
Klickar man vidare, landar man på en kampanjsida som beskriver hur den amerikanska presidenten på olagligt vis förminskat storleken på två amerikanska naturreservat – ett drag som Patagonia utmålar som den största reduceringen av skyddad mark i i USA:s historia.
Flera internationella nyhetssajter har skrivit om varumärkets starka ställningstagande. Bland annat CNN rapporterar att Patagonia planerar att stämma Donald Trump.
– Vi har sedan varumärket grundades kämpat för att skydda dessa platser, och vi kommer att fortsätta med det i rätten, säger varumärkets vd Rose Marcario i ett uttalande.
Den 5 december kom beskedet från Donald Trump om att han på inrikesministern Ryan Zinkes inrådan bestämt sig för att förminska naturreservaten "Bears Ears National Monument" och "Grand Staircase-Escalante National Monument@ med 80 procent respektive 45 procent – vilket innebär 2 miljoner tunnland.
Även friluftvarumärkena North Face, och Arc'teryx kampanjar mot beslutet, liksom flera urbefolkningsgrupper med hemvist i området.Republikanerna i Utah, som varit pådrivande i frågan, hävdar bland annat att naturreservaten i sin nuvarande form är orimligt stora och begränsar möjligheterna för ekonomisk tillväxt i området.
Donald Trump själv ser beslutet som en form av decentralisering av makt:
– Some people think that the natural resources of Utah should be controlled by a small handful of very distant bureaucrats located in Washington. And guess what? They’re wrong, säger den amerikanska presidenten.
Ämnen i artikeln:
Donald Trump