Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Friends väger ord

Skicka en julhälsning med Friends – och skänk en krona per ord.

Ardalan Samimi


Publicerad: 22 December 2010, 08:41
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:27

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsFriends

I dag kör Friends igång sin julkampanj ”Goda ord”. På kampanjsajten kan alla som är emot mobbning välja att skicka en julhälsning till nära och kära.

– Förutom att sprida glädje och vänskap vill vi också samla in pengar till vår verksamhet. Det är både en opinions- och insamlingskampanj, säger Andreas Drufva, chef för marknad och kommunikation på Friends.

För varje ord i julhälsningen bidrar avsändaren med en krona till organisationen. Förhoppningen är att minst 100 000 ord skickas under kampanjen, och därmed 100 000 kronor till organisationens arbete mot mobbning.

– Vi hoppas att en bieffekt av kampanjen blir att folk får upp ögonen för att Friends är en organisation i behov av stöd. Vi har inga statliga pengar, utan vi är beroende av insamling.

Kampanjen kommer att gå i tv, radio och även i sociala medier. Det sistnämnda är något som Andreas Drufva betonar.

– Vi tror framför allt på viral spridning, att den sprider sig på nätet genom bland annat Facebook. Vi har haft en jätteliten budget. Kampanjen bygger på ett pro bono-samarbete med Lowe Brindfors, och även utrymmet i media har vi upplåtits pro bono.

Kampanjen har tagits fram i samarbete med Lowe Brindfors.

Projektgrupp:

Projektledare: Stina Falklind-Gross

Produktionsledare: Maria Carlsson

Art director: Josephine Wallin

Copywriter: Niclas Carlsson

Formgivning/Original: Anette Söderberg

Digital CD: Tim Scheibel

Digital Producent: Lisa Flacké

Webb designer: Ellinor Bjarnolf

Tekniskt ansvarig: Tobias Löfgren

Produktionsbolag: RABASH Webb&Design Kooperativ, Jacob Brydolf och Mobiento, Malin Gundmark

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsFriends

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.