Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Friends lockade 11 000 till Skansen

Publicerad: 26 Augusti 2013, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:37

Organisationen Friends nådde i lördags med råge sitt mål att samla 10 000 personer i en manifestation mot mobbning på Skansen.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsFriends

Strålande sol och stjärnor som Yohio, Molly Sandén och Jonas Gardell bidrog troligen till att locka tusentals personer till Skansen på lördagen.

– För mig var det självklart att delta i den här manifestationen. Många som kom till Skansen idag gjorde det för att se artisterna, men det finns även de som är utsatta och blir mobbade och det är för dem jag deltar. Jag vill visa för de som är utsatta att de inte är ensamma och att det blir bättre, säger Jonas Gardell i ett pressmeddelande.

Målet var att samla 10 000 personer i organisationen Friends manifestation mot mobbning – vilket man nådde med råge. Trots hård konkurrens från invigningen av Tele2 Arena och Stockholm Triathlon blev besökssiffran 11 359 personer.

Som Dagens Media tidigare berättat föregicks eventet av en kampanj framtagen av reklambyrån Lowe Brindfors vars reklamfilm ”Den röda ballongen” gått i tv, på bio samt som radioreklam. Budskapet har även synts på utomhustavlor och i trafikreklam.

– Vi visste att målet att samla 10 000 personer till en manifestation mot mobbning var tufft. Men tack vare Lowe Brindfors fantastiska kampanj, stort engagemang från medverkande artister, generöst stöd från våra sponsorer och vackert väder lyckades vi visa att vi är många som är redo att ta ställning mot mobbning, säger Ann Ystén, marknadschef på Friends i pressmeddelandet.

Fakta om kampanjen

Huvudbyrå: Lowe Brindfors

Produktionsbolag event: Reliable Productions AB

Produktionsbolag kampanj: C2 och Flickorna Larsson

Produktsionbolag orginal: Lobby Design

Mediepartners: Clear Channel, MTG Media, SBS Discovery med flera

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsFriends

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.