Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Friends "kapar" Swedbanks Instagram-konto

Publicerad: 5 December 2016, 11:37
Uppdaterad: 5 December 2016, 12:56

Med start igår tar stiftelsen Friends över Swedbanks Instagram-konto: "Med Swedbanks konto kan vi nå ut till folk som vi kanske inte når ut till annars med våra kanaler".


Ämnen i artikeln:

FriendsSwedbank

Swedbank och stiftelsen Friends har samarbetat i nästan 15 år. Sedan 2005 är bankföretaget också huvudsponsor för till stiftelsen.

Under sommaren tog man i tillsammans fram rapporten ” Mobbningens kostnader”, som bland annat slog fast att mobbningen i skolan väntas kosta samhället 17,5 miljarder kronor de kommande 30 åren.

Nu tar samarbetsparterna nästa steg för att uppmärksamma mobbningen i Sverige då Friends kapar Swedbanks Instagram-konto.

– Vi har försökt komma på olika vägar att lyfta vårt samarbete på och då dök idén om att vi kan ta över Swedbanks Instagram-konto för en hel vecka upp, Oskar Eklind, ansvarig för sociala medier på Friends, till Dagens Media och fortsätter.

– Vi börjar problematiken med mobbningen i Sverige och den verklighet med barn och unga som faktiskt finns. På kontot kommer vi göra utmaningar och lucköppningar från vår "snällklalender" exempelvis. Fokus är på vuxna och vuxnas ansvar, säger Oskar Eklind.

Kapningen kommer äga rum under hela veckan, med start igår söndag. Swedbank överlåter alltså sitt Instagram-konto till Friends räkning, ett konto som i skrivande stund har över 4.000 följare.

– Vi försöker tänka nytt och hur vi kan lyfta viktiga frågor ännu mer, och ge Friends den draghjälp det går att ge. Det här är en viktig del av vårt samhällsansvar, säger Johan Eriksson, kommunikationschef för Svensk bankverksamhet, till Dagens Media.

– En sak vi försöker göra är att bistå Friends i att lansera rapporten om ”Mobbningens kostnader” och även Friends ”Snällkalender” ännu mer och ännu tydligare. Helt enkelt att hjälpa dem att få ut sina budskap till en större publik. Och om vi genom att överlåta vårt varumärke och nyttja kraften av flera starka varumärken kan göra det, så är det fantastiskt, säger Johan Eriksson. 

Oskar Eklind, från Friends, blir sjäkv ansiktet utåt för stiftelsen i Swedbanks Instagram-kanal.

– Vi har försökt med en mer personlig touch på inläggen, det är jag som pratar och jag som förmedlar. Och med Swedbanks konto kan vi nå ut till folk som vi kanske inte når ut till annars med våra kanaler, säger Oskar Eklind.

Friends, som är en icke-vinstdrivande organisation med uppdrag att stoppa mobbning och diskriminering, ser framemot Instagram-kapningen. 

– Vi är väldigt glada över Swedbanks stöd. Jag är oerhört glad och det här kommer bli superkul och förhoppningsvis kan det här skapa lite diskussion om det så är vid fikabordet eller matbordet spelar ingen roll för mig, säger Oskar Eklind.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FriendsSwedbank

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.