Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Friends julkampanj ska berätta verkligheten

Foto: Skärmbild från Friends julkampanj.

Stiftelsens nya julkampanj kastar ljus på vuxnas sätt att bemöta sexuella övergrepp, misshandel och hot mot barn.


Publicerad 2017-12-11 14:04
Uppdaterad 2017-12-11 14:07

Ämnen i artikeln:

Friends

Dela artikeln:

Stiftelsen Friends nya julkampanjen ska uppmärksamma vuxnas sätt att bemöta bland annat misshandel och hot mot barn.

– Vi vuxna har en förmåga att inte ta barns upplevelser och känslor på allvar. Inte för att vi inte bryr oss, men på grund av saker som okunskap, osäkerhet eller tidsbrist. Barn utsätts dagligen för hot, misshandel, kränkningar och övergrepp, det måste vi prata om och framförallt måste vi börja beskriva barns utsatthet på samma sätt som vi beskriver vuxnas, säger Malin Duintjer, insamlingschef på Friends, i ett pressmeddelande.

Kampanjen lyfter ut klassiska citat som "jag blir puttad varje dag. Pappa säger att det går över" och "De säger att de ska ´ta mig´på rasten. Mamma tycker att jag ska leka inne" – och Friends lyfter sedan fram vad dessa uttalanden egentligen betyder.

Syftet med kampanjen, som gjorts tillsammans med byrån River, är att uppmuntra människor att svisha en donation innan den 24 december.

Kampanjen syns bland annat i tunnelbanan och print i Stockholm, Norrland, Göteborg och Malmö, samt i sociala medier.

Se en av tre Friends-kampanjfilmer nedan.

 

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.