Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Från fläsk till sallad

Publicerad: 26 Augusti 2011, 07:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Kalmarbyrån Kreation har fått i uppdrag att förflytta bruna bönan från en otrendig fläskböna till en fräsch salladsböna.


Bruna bönor med stekt fläsk var en gång i tiden en storsäljande rätt i Sverige, men trenden har vänt och med det bönförsäljningen. Det vill Ölands Trädgårdsprodukter ändra på genom att lyfta fram den bruna bönans nyttiga egenskaper i kommunikationen.

– Vi vill förflytta bönan från den bruna sörjan den är känd för till att bli en fräsch böna man stoppar i salladen, säger Johan Torslén, vd för Kreation, som står bakom konceptet.

Kreation har tagit fram en varumärkesstrategi och en testkampanj med en ny lokal förpackning, som pryds av en lokalt känd personlig tränare.

Kalmarbyrån Kreation omsatte knappt 9 miljoner under 2010, vilket var ungefär lika mycket som i fjol. Byrån förbättrade vinsten något till drygt 400 000 kronor. Kreation har elva anställda. De större kunderna är Regionförbundet Södra Småland, Länstrafiken Kronoberg och Region Skåne.

– Det lutar åt ett snarlikt resultat i år. Vi jobbar ganska mycket med offentlig sektor och där har timpriserna gått ner lite på senare tid medan våra lönekostnader har gått upp, säger Johan Torslén.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.