Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

FP: "Sexistisk reklam är korkad – inte kriminell"

Publicerad: 12 September 2014, 04:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Så här tycker de åtta riksdagspartierna om branschens viktigaste frågor.


Olaglig reklam

Det finns åsikter om att reklam ska kunna prövas rättsligt av en myndighetsbaserad domstol - och döma ut straff. I så fall blir inte Stiftelsen Reklamombudsmannen längre den instans som hanterar dessa frågor. Bland annat Sveriges Annonsörer gillar inte denna nya idé, då den hotar den kommersiella yttrandefriheten.

 

Per Lodenius

Parti: Centerpartiet

Kulturpolitisk talesperson, ledamot i Kulturutskottet

– Vi tror inte att lagstiftning är lösning i första hand. Det handlar snarare om att utnyttja konsumentmakt, att anmäla till RO. Sen har man även Näringslivets etiska råd, som kan kliva in. Men vi är inte främmande för att politiken ska ha någon typ av översyn av detta. Men vi tror att det är bättre att använda alternativa sätt före lagstiftning, som dessutom är ett ganska trubbigt instrument.

Ulf Nilsson

Parti: Folkpartiet

Vice ordförande i Kulturutskottet

– När Nyamko Sabuni (FP) satt som jämställdhetsminister beslutade vi att inte gå vidare med att lagstifta mot sexistisk reklam. Vi är fortfarande av den åsikter. Vi vill genom andra områden verka för ett jämställt samhälle, men att gå in och förbjuda reklam som uppfattas som sexistisk är inte rätt väg. Sexistisk reklam är korkad med inte kriminell.

Agneta Börjesson

Parti: Miljöpartiet

Ledamot i kulturutskottet

– Det finns lagar begränsa viss reklam – alkoholreklam och viss våldsam reklam. Men det är svårt att tillämpa när mycket sänds från andra länder. Då kan man behöva stärka upp och där har vi en ny EU-lagstiftning som gäller alkoholreklam som nu prövas. Det är en knölig lagstiftning men ett av få instrument. Där ser vi att den principen kan användas inom fler områden än alkohol – till en början spel. Men även sexistisk reklam skulle kunna inkluderas, vi vill inte heller se reklam mot barn under 12 år.

Gustaf Hoffstedt

Parti: Moderaterna

Ledamot i Kulturutskottet

– Vi är kritiska och skeptiska till en sådan lag. Vi vill inte låta det goda bli det bästas fiende. Vi anser att tryck- och yttrandefrihet med rätta väger extremt tungt i vårt land och bidrar till att göra Sverige gott och det innebär att man måste tolerera vissa saker, som man förvisso kan ha rimliga invändningar emot. Sen finns såklart extrema undantag, där barnporr är det tydligaste. Däremot välkomnar vi fler branschinitiativ, även om vi tycker att branschen är hyfsad på att själv rensa i träsket.

Andreas Carlson

Parti: Kristdemokraterna

Mediapolitisk talesperson, suppleant i Kulturutskottet

– Det är viktigt att det finns vissa restriktioner för reklam som sänds från Sverige eller publiceras här. Samtidigt ska grundlagsskyddet inte rundas – vi har en stark yttrandefrihet och man är inne på en farlig väg om man naggar i kanten där. Vi tycker inte förslaget att lagstifta mot viss reklam är bra. Här är det istället viktigt med en levande etisk diskussion i branschen.

Gunilla Carlsson

Parti: Socialdemokraterna

Ordförande i Kulturutskottet

– Där har vår riksdagsledamot Veronica Palm har varit ute och sagt att man vill titta på den utredning som är gjort – lyfta upp den och se vad man i så fall skulle kunna göra. Men man måste se till att man i så fall hittar en lösning som inte förändrar förutsättningarna för yttrande- och tryckfriheten. Det är viktigt. Så exakt hur en sådan lagstiftning ska se ut får man titta på. Men sen tror jag även att branschens självreglering funkar bra.

Aron Emilsson

Parti: Sverigedemokraterna

Kulturpolitisk talesperson

– Det är för tidigt att säga om lagstiftning är den rätta vägen. RO har ju redan den viktiga rollen i dag, även om det är rekommendationer så är det en princip och en ombudsman som de flesta har respekt för. Det finns risk att en sådan lagstiftning blir godtycklig, det finns ju ett stort tolkningsutrymme för vad som är sexistisk reklam till exempel.

Lars Ohly

Parti: Vänsterpartiet

Kulturpolitisk talesperson, ledamot i Kulturutskottet

– Det finns lagparagrafer som kan använda redan idag, då blir det i och för sig ofta tryckfrihetsmål, men ett annat juridiskt system. Vi har inte tagit ställning till S förslag, men vi tycker att det är viktigt att man beivrar reklam som kan vara brottslig. Men jag anser nog att det finns instrument som sköter detta idag, och man ska vara försiktig med att inskränka yttrandefriheten, men utesluter inget.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.