Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Fotografiskas prishöjning för män DO-anmäls

Publicerad: 10 mars 2017, 10:14
Uppdaterad: 10 mars 2017, 10:53

Inträdet till Fotografiska såg lite annorlunda åt på Internationella kvinnodagen den 8 mars.

För att uppmärksamma löneskillnaderna mellan män och kvinnor höjde Fotografiska på Internationella kvinnodagen entrépriset för män med 13 procent. Men det var inte alla som uppskattade kampanjen, som fått ta emot ett tiotal DO-anmälningar. ”Jag tycker bara det är härligt”, säger Fotografiskas marknadschef Karl Skoog.


I genomsnitt tjänar kvinnor 13 procent mindre än män, enligt den senaste statistiken från SCB. Som ett ställningstagande på internationella kvinnodagen, den 8 mars, höjde därför Fotografiska inträdesavgiften för män med just så många procent.

Istället för ordinarie entrépris på 130 kronor fick män betala 146 kronor och 90 öre. Extraintäkterna skulle Fotografiska skänka till Rättviseförmedlingen.

– En och annan kanske blir upprörd över vår tillfälligt höjda entré, men vi gör det för att uppmärksamma en stor orättvisa i samhället och förhoppningsvis bidra till samtal och diskussioner startas. Fotografiska ska vara en inkluderande plats och vi tycker att det är viktigt att arbeta för demokrati och allas lika värde, sa Karl Skoog, marknadschef på Fotografiska, i en kommentar i samband med kampanjen.

Sedan dess har Fotografiska fått ta emot ett tiotal anmälningar till Diskrimineringsombudsmannen. Något som till viss del förvånar Karl Skoog.

– Jag kan tycka att det är förvånande. Det känns som att det kanske finns andra frågor att prioritera, säger han till Dagens Media.

Anmälningarna i sig är annars ingenting han upprörs särskilt över.

– Jag tycker det är härligt. Vi välkomnar det. Vi värnar om demokratin, säger han och tillägger:

– Vi får se vart det här tar vägen.

Gensvaret på kampanjen i övrigt menar Karl Skoog har varit nästan uteslutande positivt. Fotografiskas inlägg om den på Facebook har i skrivande stund fått 24 tusen reaktioner.

– Vi har bara fått bra respons. Av alla de "likes" vi har fått har bara 0,7 procent varit negativa, så det är oerhört positivt. Sedan har det skapat en debatt och belyst ett problem som finns, så det är över förväntan.

När och hur kläcktes idén?

– Dagen innan. Den 8 mars händer ju varje år, så att säga, men vi ville uppmärksamma det på något sätt och tog hjälp av vår byrå Ord & Bild, som absolut ska ha cred för det här.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News