Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Fortum kampanjar mot tråkiga elskåp

Publicerad: 7 september 2010, 04:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Konstnärsådra ska stoppa klottret.


Fortum lägger årligen 10 miljoner kronor på klottersanering av elskåp. Det är bakgrunden till elbolagets nya kampanj där privatpersoner uppmanas skicka in sina bästa bidrag för att göra elskåpen vackra.

– Det var en idé som kom internt, vi ville göra elskåpen mindre tråkiga och samtidigt slippa allt klotter och då kom vi på den här tävlingen, säger Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör på Fortum.

Sedan kampanjen lanserades den 14 september har Fortum fått in över 600 bidrag och över 120 000 röster.

– Det har gått så jäkla bra, över förväntan. Vi har fått in alla typer av bidrag som foton, teckningar, oljemålningar och graffiti, säger  Agneta Molinder pr-ansvarig på Fortum.

Bidragen ska framställas digitalt i en applikation som är framtagen speciellt för tävlingen. När tävlingen är slut utses 30 vinnare baserat på antal röster, sedan utser en särskild jury det vinnande bidraget som får ett stipendium på 25 000 kronor.

– Det här är bara ett experiment men jag blir så glad över all den kreativitet den här tävlingen har uppmanat, säger Agneta Molinder.

Efter tävlingen kommer 30 elskåp att utses och göras vackrare med de vinnande bidragen.

Fortums byråsamarbeten

Reklambyrå: Garbergs

Webbyrå: 7billion

Eventbyrå: Bodén & Co

PR – Prime PR

Dante Thomsen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev