Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Kampanjer

Fortum fälls för vilseledande miljöreklam

Fortum påstår att bolaget inte säljer el framställd med hjälp av fossila bränslen. Samtidigt äger energijätten ett kolkraftverk i Värtahamnen.


Publicerad 2011-09-06 14:02

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Reklamombudsmannen fäller Fortums reklam – då den innehåller vilseledande miljöargument.

I en annons skrev Fortum "Hos Fortum kan du göra Bra Miljöval, men om du inte vill betala extra för märkningen så ska du veta att vi ändå inte säljer el producerat av fossila bränslen."

Reklamen anmäldes av en person som påpekade att detta inte kan stämma, då Fortum äger ett kraftverk i Värtahamnen som eldas med kol.

Fortum har för RO hävdat att det är "tydligt att annonsen syftar på försäljning av el märkt Bra Miljöval. Denna märkning är kopplat till elförsäljning till elkunder. Inget i annonsen syftar till försäljning av Fortums elproduktion till elbörsen Nordpool".

Men det blidkade inte RO.

”Reklamombudsmannen finner att annonsören i brödtexten påstår att de inte säljer el producerat av fossila bränslen. Annonsören har inte styrkt att så är fallet och reklamen är därmed vilseledande och strider mot artikel 5 i ICC:s regler", skriver RO i sin fällning.

Värtaverket har tidigare kritiserats hårt av miljöaktivister – och Fortum har inlett ett arbete för att styra om elproduktionen där mot förnybara bränslen.

Konsumentombudsmannen, KO, har tidigare vänt sig mot Fortum reklamtexter "All el du köper från oss produceras koldioxidfritt" och "Bra för både plånboken och miljön".

Två andra beslut kommer nu från RO:

• Gothia Towers reklam fälldes för könsdiskriminerande reklam

• En anmäld reklam för Loppi.se friades, då den inte ansågs könsdiskriminerande

Läs besluten i sin helhet här.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.