Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Fortsatt positivt för reklammarknaden

Publicerad: 20 November 2014, 09:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Men prognosen skrivs ändå ner i IRM sista mätning för 2014.


Tillväxten på reklammarknaden i Sverige är fortsatt god, visar IRM:s mätning för det fjärde kvartalet 2014. Tillväxttakten bedöms dock bli något lägre under det fjärde kvartalet i jämförelse med årets tre första kvartal, då man räknade en tillväxt på 2,3 procent.

I stället bedömer IRM nu att helåret uppnår en tillväxt på 2 procent relativt i jämförelse med 2013.

– Vi ser en liten avmattning av tillväxten nu i det sista kvartalet i relation till det starka tredje kvartalet vilket dopades av valreklam. Sammanfattningsvis kan man ändå säga att marknaden andas försiktig optimism, vår prognos för 2015 är oförändrat 1,9 procents tillväxt relativt 2014, säger Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

Radio, bio och utomhus går bra och förväntas uppnå en tillväxt på över tio procent under 2014 jämfört med föregående år.

Enligt IRM förväntas reklammarknaden omsätta knappt 32,1 miljarder kronor 2014.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.