Försvarsmaktens Pridekampanj väcker känslor – i år igen

2018-07-30 22:37  
Försvarsmaktens Pridekampanj "We don't always march straight".

Att Försvarsmaktens Pridekampanjer försätter att provocera betyder att de fortfarande behövs: "De som inte gillar det vi gör, motiverar oss bara att fortsätta", säger Försvarsmaktens marknadsstrateg Nemo Stjernström, med anledning av den nysläppta kampanjen "We don't always march straight”.

Det har i skrivande stund gått 14 timmar sedan Försvarsmakten lanserade sin Pride-kampanj ”We don´t always march straight” i sina sociala kanaler.  Bara på Facebook har inlägget hittills genererat nära 300 delningar och 2000 kommentarer – av blandad skur.

Från fotografiet som hör till Försvarsmaktens facebookinlägg tittar två unga soldater, en kille och en tjej, rakt in i kameran. I stället för kamouflagemålning har deras ansikten målats i prideflaggans färger.

Inläggets copy lyder:

”Oavsett när eller var vi marscherar står vi alltid upp för din rätt att leva som du vill, med den du vill. Läs mer om hur vi arbetar för att försvara frihet och rätten att leva som vi själva väljer”.

Nemo Stjernström, som är marknadsstrateg på Försvarsmakten och som projektleder kampanjen, berättar att myndigheten i årets Pridekampanj ville fokusera på människan och lyfta fram personer ur den egna organisationen. Det skickades inom myndigheten ut ett internt mejl med en fråga om det fanns soldater som hade lust och möjlighet att medverka på bild i årets Pridekampanj.

– Det dröjde inte mer än två minuter förrän vi fick svar från två unga duktiga soldater, de  som nu är med i kampanjen. De är fotograferade med sin utrustning och i sina egna uniformer som de bär dagligen. 

Det är Försvarsmaktens reklambyrå Volt som står bakom kampanjen.

­– Vi visste att vi hade en stark bildlösning men vi sökte efter en rubrik som tillförde något, och inte bara strök under, säger Nemo Stjernström. Plötsligt satt den där – ett tydligt statement –och vi föll pladask.

”We don´t always march straight” syns på tre utomhusytor, på busskurer i närheten av Prideparken, och som helside-annonser i Metros pridebilaga och i tidningen QX. Kampanjens bilder står modefotografen Mattias Lidell bakom.

Inför lanseringen i sociala medier måndag morgon, sattes extra resurser in för att modererera bland kommentarsfälten. Liksom förra året, då Försvarsmaktens pridekampanj ”Vi är beredda att gå hur långt som helst” lanserades, kokar känslorna och åsikterna går isär bland Förvarsmaktens följare.

– Det är ett laddat ämne, även om det är självklart för många – och folk har rätt att tycka som de vill i kommentarsfälten. Vi vill däremot inte erbjuda några forum för pajkastning, och tar bort de grövsta kommentarerna.

Varför blir folk så provocerade av era Pridekampanjer?

– Det finns de som tycker att vårt engagemang i Pride är att agera sig politiskt, till exempel. Men vi tycker inte att det handlar om politik alls, utan om en självklar och grundläggande mänsklig rättighet. Sen finns det de som har en förutfattad mening om försvarsmakten som en stelbent och traditionell organisation, och som inte tycker om helt enkelt, att vi väljer att engagera oss i Pride.

Han fortsätter:

– De som blir provocerade och inte gillar det vi gör, motiverar oss bara att fortsätta. Det visar att kampanjer som denna fortfarande behövs.

Och just den inställningen är något av en röd tråd i Försvarsmaktens kommunikation, menar han.

– När vi jobbar med kommunikation i våra egna eller i köpta kanaler då ska det ge verkan. I år är vi medvetet ”in your face”.

LÄS MER: Försvarsmaktens nya kampanj provocerar

Försvarsmaktens arbete med Pridefestivalen är långsiktig, och har pågått i 10 år.

– Det är ett bra tillfälle för oss att visa att vi står för och lever vår värdegrund, som handlar om allas lika rättigheter, ömsesidig respekt och om att vara en inkluderande organisation, säger Nemo Stjernström och avslutar:

– Dessutom vill vi peka på att också Försvarsmakten har gjort en resa från ett traditionellt mansdominerat och heterogent ursprung, till där vi är idag – och det är vi också lite stolta över.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt