Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Försvarsmakten byter reklamkoncept

Publicerad: 11 Mars 2011, 08:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Försvarsmakten byter det gamla konceptet ”Har du det som krävs?” mot nya ”Välkommen till vår verklighet”. Syftet är att nå ut bredare och reda ut missuppfattningar.


Försvarsmakten och DDB Stockholms förra reklamkoncept ”Har du det som krävs?” har rullat under många år och rönt stora framgångar, inte minst i reklamtävlingar. På måndag sätter Försvarsmakten definitivt punkt för det och ersätter manéret med nya ”Välkommen till vår verklighet”. Syftet är framför allt att bredda rekryteringsbasen sedan den allmänna värnplikten försvann i somras, men också att reda ut missuppfattningar om Försvarsmaktens verklighet.

– När vi frågar unga människor om vår verksamhet så visar det sig att bilden av oss är präglad av Hollywood-filmer och till viss del även mediebilden från vår verksamhet i Afganistan. Det är en överdriven bild och därför har vi ett behov att visa vår osminkade vardag, säger Fredrik Svahn, marknadschef på Försvarsmakten.

DDB Stockholm är upphovsmän även till den nya reklamen och Carat står bakom mediestrategin. Målgruppen är män och kvinnor mellan 15 och 25 år.

– Det tidigare konceptet fungerade klockrent för att rekrytera officerare ur en grupp värnpliktiga. Vi ville visa att det inte bara var kondition och styrka utan även hjärna vi sökte, men budskapet har visat sig vara exkluderande gentemot tjejer och för snävt för att rekrytera många människor, säger Fredrik Svahn.

Den första kampanjomgången ska rulla i tv, på bio, som mobilapp, i print, utomhus och på webben under en månad. Det taktiska målet med kampanjen är att rekrytera omkring 1000 personer som ska genomföra den grundläggande militära utbildningen.

Strategiskt ska reklamen också etablera det nya temat, som långsiktigt går ut på att presentera Försvarmaktens verklighet med dokumentära glasögon.

En av reklamfilmerna utgår från en dramatisk Hollywoodfilm som sedan kläs av steg för steg genom att berätta att så här är det inte till den slutligen fångar en dokumentär bild av vad Försvarsmakten kan erbjuda i dag. Parallellt kommer det även att rulla ette antal dokumentära filmer som presenterar Försvarets verklighet.

(Fler bilder och filmer från kampanjen kommer.)

Byråfakta

Uppdragsgivare: Fredrik Svahn, Magnus Tegsved, Johannes Hellqvist, Anders Sjödén.

Reklambyrå: DDB Stockholm

Mediebyrå:  Carat

Produktionsbolag film: It´s Showtime

Produktionsbolag applikation: Monterosa

Produktionsbolag radio: Flickorna Larsson

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.