Försvarets HBQT-kampanj hyllas

Försvarsmaktens annons med sin slogan "Vissa saker ska man inte behöva kamouflera" hyllas i bland annat USA och Australien.

– Magkänslan var att den skulle tas emot väl. Frågan är ju intressant och relevant.  Den är i viss mån också polariserande, och det skapar nyfikenhet, säger Försvarsmaktens marknadschef Robert Forss till Sveriges Radio.

Annonsen, som är framtagen av DDB Stockholm, används både internt och externt, bland annat synas i samband med Pride-festivalen. Kampanjen har fått ros i såväl Island som i Litauen, USA och Australien.

Bland annat har ett inlägg på Facebook från The New Civil Rights Movement delats över 1 100 gånger och fått över 5 000 gilla-markeringar.

Men enligt Robert Forss har kampanjen även fått negativ respons. 

- Den är ju polariserande och det skapar ju också givetvis i viss mån negativa kommentarer, det vill säga människor som inte tycket att man ska ta ställning i HBTQ-frågan på det sätt som vi har gjort, säger han till Sveriges Radio.

Publicerad 2015-07-28 10.24Uppdaterad 2015-12-06 11.55

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: