Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Försvaret: "Vi ser över marknadsföringen"

Publicerad: 6 Maj 2011, 11:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

För dagensmedia.se berättar Försvarsmaktens marknadschef Fredrik Svahn om budgetkrisen.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmFörsvarsmakten

Det var tidigare i dag som det stod klart att Försvarsmakten tvingas vidta drastiska sparåtgärder för att ha en chans att klara budgeten.

En av krisåtgärderna är enligt Svenska Dagbladet – som först rapporterade om den havererade budgeten – ett rekryteringsstopp av nya yrkessoldater.

Men budgetkrisen kan också komma att påverka Försvarsmaktens marknadsföring. Det berättar marknadschefen Fredrik Svahn.

– Sannolikt kommer det att ha vissa effekter och vi kommer förmodligen att tvingas spara. Däremot har den rekryteringskampanj vi just genomfört gått betydligt bättre än väntat vilket gör att det ändå varit läge för att göra vissa omprioriteringar, säger Fredrik Svahn till dagensmedia.se.

Hur mycket påverkas ni av sparkraven?

– Inte så jättemycket. Det som kan påverkas är framför allt att vi minskar den varumärkesbyggande ambitionen i kommande kampanjer och istället lägger mer fokus vid rekrytering av nya soldater.

En av de åtgärder som sägs vara aktuell är att stoppa rekryteringen. I det läget skulle väl en sådan kampanj vara problematisk?

– Jag förstår vad du menar men vad jag kan se kommer vi inte att stoppa rekryteringen. Det verkar vara lösa spekulationer.

Exakt vad är det i marknadsföringen som kommer påverkas av sparåtgärderna?

– Framför allt ser vi över vilka aktiviteter vi har på gång. Men det är viktigt att säga att det här är en läroprocess för oss. Vi har börjat från noll och vi lär oss något nytt från varje kampanj och drar slutsatser inför nästa.

Har ni i dagsläget beslutat att stoppa några planerade kampanjer?

– Nej det har vi inte gjort.

Hur kommer det här att påverka ert samarbete med DDB?

– Det kommer inte att påverkas på något sätt utan flyta på som vanligt.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.