Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Försvaret testar psyket

Publicerad: 29 maj 2009, 12:38
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

I den tredje kampanjen på temat "Har du vad som krävs?" testar Försvarsmakten hur pass mentalt stabila aspiranterna är. Liksom tidigare är det DDB Stockholm som ligger bakom kampanjen. <b>Se reklamfilmerna på Dagensmedia.se.</b>


Tidigare rekryteringskampanjer har handlat om intelligens och motorisk färdighet. Nu tar Försvarsmakten ett steg till och letar sig in i folks hjärnor.

- Den här kampanjen är lite mörkare och läskigare än de tidigare kampanjerna. Vi har varit väldigt noga med att det finns ett allvar. Det är ingen lek eller något kollo vi rekryterar till, säger Thomas Brenemark, projektledare på DDB Stockholm.

Kampanjen drar igång i tv den 5 juni. Det blir även print, webb, dm och event under sommaren - bland annat kring Volvo Ocean Race och under Rix FM:s sommarturné.

Parallellt med kampanjen lanseras även en rekryteringsportal dit övrig kommunikation pekar. Försvarsmakten anställer cirka 4 000 personer om året och där kommer alla lediga tjänster att läggas ut. Portalen är gjord av Försvarsmakten och DDB i samarbete med Acne.

Dm-enheten utgörs av ett personlighetstest där man får sin debrief på sajten. Målet är att skapa interaktion med de sökande.

- Det är ett komplext bygge i botten eftersom alla får olika svar beroende på vad de svarat i testet.

Nio olika reklamfilmsvarianter har spelats in, från 20 till 5 sekunder långa.

- Med flit gör vi saker och ting lite kryptiska. När det gäller filmerna måste man till exempel gå in på webben för att få ordning på det hela.

Alla kampanjenheter är inspelade och producerade samtidigt, i bergrummen på Muskö i Stockholms skärgård.

- Ofta är olika enheter framtagna vid olika tidpunkter och på olika platser. Vi valde att göra allt i den här kampanjen samtidigt för att säkra att uttrycket och budskapet var detsamma.

Arbetsgrupp på DDBProjektledare - Thomas Brenemark Produktionsledare - Tina MunckWeb producer - Pontus KindbladExecutive Creative Director - Andreas Dahlqvist Web director - Simon MogrenArt Director - Fredrik Lund, Fredrik Simonsson,Copywriter - Patrick Dry, Magnus Jakobsson, Linus ÖstholmGrafisk Form - Pärmartin JonssonFaktor - Anna Hellenberg

Mediebyrå - CaratProduktionsbolag - North Kingdom, Jesper Kouthoofd, Broken DollsPostproduktion och ljud - Stopp

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.