Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Försvaret söker folk som agerar

Publicerad: 4 September 2012, 12:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:12

Försvarsmakten och DDB fortsätter sin omfattande jakt på nya medarbetare. Nu söker man människor som inte litar på att någon annan löser problemet.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmFörsvarsmaktenCarat

Den omfattande rekryteringskampanjen, som drar igång denna vecka, är en fortsättning på Försvarsmaktens kommunikationsplattform "Välkommen till vår verklighet".

Som tidigare är syftet att beskriva Försvarsmaktens verksamhet för att få fler personer intresserade av Försvarets militära grundutbildning.  Sedan den allmänna värnplikten försvann 2010 behöver Försvarsmakten rekrytera 5 000 personer till år för att kunna driva sin verksamhet.

Den här gången söker man personer som agerar, och inte bara står bredvid och hoppas att någon annan löser problemet. Kampanjen, som främst går i tv, print, dr och på webben, visar situationer där Försvarsmakten behövs – exempelvis översvämningar, stormar och konflikter i andra länder.

– Vi ser dessa nyheter och berörs eller förfasas, sedan trillar våra liv vidare i trygg vetskap om att det alltid finns ”någon som löser sånt där”. När alla andra ser på måste någon agera, och det är dessa personer som Försvarsmakten nu söker, säger Magnus Tegsved, marknadschef på Försvarsmakten. 

Kampanjen startar denna vecka i tv, print, utomhus, bio, dr och på webben. Om ytterligare några veckor tillkommer ett digitalt event. Carat är mediebyrå.

I kampanjen ingår även ett samarbete med Aftonbladet där Försvarsmaktens annonser kopplas till verkliga nyheter på webben och i papperstidningen (se högerspalten).

Aftonbladet scannar nyhetsflödet varje dag och kommer överens med Försvarsmakten om relevanta teman, där det finns en koppling till försvarets verksamhet.

Arbetsgrupp

Försvarsmakten:

Magnus Tegsved, Marknadschef

Annika Ivner, Projektledare

Johannes Hellqvist

Anders Sjödén

DDB:

Business Director – Peter Kamstedt

Creative Director   - Magnus Jakobsson, Fredrik Simonsson

Art Director – Lisa Granberg, Daniel Mencák

Copywriter – Martin Lundgren, Jeff Salomonsson

Account Director - Sandra Kaludjercic Bergman

Account Manager - Tina Munck

Planner – Patrik Ronström, Cornelia Wangel

Digital Producer – Elisabet Halming

Web Director – Johan Lilja

Digital Design – Martin Runfors

Developer – Alexander Ekman

Graphic Design– Johanna Lundblad

Retouch – Christian Björnerhag

Print Production Manager– Anna Hellenberg

Media: Carat

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev