Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Försvaret avvaktar åklagarens utredning

Publicerad: 21 Juli 2011, 10:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Försvarsmakten ska själv utreda hur den kritiserade reklamupphandlingen på 300 miljoner kronor gick till. Men först väntar myndigheten in åklagarens förundersökning.


Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenCarat

Dagensmedia.se har i flera artiklar berättat om Försvarsmaktens reklamupphandling – värd 300 miljoner kronor – som misstänks ha varit riggad för att passa mediebyrån Carat.

I tisdags valde chefsåklagaren Alf Johansson vid Riksenheten mot korruption att starta en förundersökning om mutbrott.

Samtidigt har Carat – på initiativ från vd:n Amanda Koutra – dragit igång en egen internutredning.

Även Försvarsmakten planerar att göra en internutredning, men inväntar i nuläget på att Alf Johansson ska bli klar med sin förundersökning.

– Det vi gör nu är att titta på vad som eventuellt kan föranleda en anmälan till försvarets personalansvarsnämnd. Detta kommer vi att göra i början av augusti, men just nu måste vi avvakta tills dess att chefsåklagaren är klar med sin förundersökning, säger Philip Simon, pressekreterare på Försvarsmakten och fortsätter:

– Åklagaren måste bestämma sig och utifrån det går vi vidare med vår utredning.

Kan det röra sig om att någon hos er har begått ett tjänstefel?

– Tjänstefel skulle kunna vara en sak vi undersöker, men det är inget vi kan säga med säkerhet innan vi vet vad åklagaren kommer fram till. Vi ska inte heller gå händelserna i förväg och spekulera. Jag vet att det låter lite kryptiskt, men det är rätt mycket avhängigt på vad åklagaren säger.

Den som skrivit upphandlingsunderlaget är Försvarsmaktens relativt nyrekryterade marknadschef Fredrik Svahn.

Dagensmedia.se har sökt Fredrik Svahn för att få en kommentar.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenCarat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.