Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Första produkterna av Humanium Metal ute

Snart når de första produkterna av nedsmälta illegala vapen svenska konsumenter.


Publicerad 2018-02-01 07:36
Uppdaterad 2018-06-14 08:51

Dela artikeln:

"The Humanium Metal Initiative" har uppmärksammats globalt och belönat biståndsorganisationen IM med en uppsjö priser, bland annat ett Grand Prix för innovation i Cannes förra året. Men att lyckas få varumärken att vilja sälja produkter av nedsmälta vapen – vilket är projektets syfte – var inte en helt lätt uppgift.

När Dagens Media träffade Peter Brune, chef för den internationella verksamheten på IM, under Mediedagen i oktober låg man just då i förhandling med olika företag om den första produkten av metallen.

Idag den 1 februari presenterar IM de första svenska varumärkena som lanserar produkter av Humanium Metal: Triwa, Skultuna, A Day's March, Le Cord och Happy Plugs. Till sommaren väntas de första produkterna nå marknaden. Samarbetena presenteras i en film som lanseras idag (ovan).

Triwa kommer att lansera klockor gjorda på Humanium Metal.

– Klockindustrin idag är väldigt fokuserad på status och ädelmetaller, men om vi kan ta bort ädelmetallerna, och istället använda Humanium Metal som har ett mycket starkare symboliskt värde, så har vi gjort ett bra jobb, säger Ludvig Scheja, medgrundare av Triwa, i ett pressmeddelande.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.