Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Försöker stoppa Blåvitts kampanj med fejksida på Facebook

Publicerad: 11 mars 2014, 12:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:44

Någon, eller några, har skapat en falsk Facebook-sida för Blåvitts kampanj "Visa Färg" – och säger att den ska stoppas. IFK Göteborgs marknadschef tycker mest det är komiskt.


"Visa Färg" har tagits fram av Göteborgsbyrån Dear Friends och lanserades i slutet av februari med syftet att skapa hajp kring den kommande fotbollssäsongen.

Men i dag, bara veckor efter att kampanjen lanserades, kom en statusuppdatering från Facebook-sidan "Visa Färgen", där det stod att kampanjen ska stoppas.

" Detta skrev en journalist igår: "Blåvitts "Visa Färg"-satsning känns mest som ett dåligt försök att härma AIK:s "Paint it Black" från förra året." Samtidigt har AIK tagit över vår hashtag #visafärg på Twitter och Instagram. Därför avrundar vi kampanjen för i år. Det kanske inte blev exakt som vi hade tänkt oss. Vi tackar alla IFK:are som har försökt. Och vi kommer igen nästa år", står det i Facebook-statusen.

Statusuppdateringen har hittils fått 94 likes och har delats 47 gånger. I kommentatorsfältet hånas IFK Göteborg av flera AIK-supporters.

Men det finns också IFK Göteborg-supporters som i skarpa ordalag kritiserar beslutet att lägga ner kampanjen.

Philip Semmler är skribent på Svenska Fans och skriver på IFK Göteborgs supportersajt Alltid Blåvitt.

När han får höra om statusuppdateringen blir han mycket förvånad.

– Det känns som ett sarkastiskt inlägg, jag tar det inte seriöst. Eller så är det någon som har kapat Facebook-sidan. Jag har väldigt svårt att tro på det här, säger han till Dagens Media.

När Dagens Media når IFK Göteborgs marknadschef Andrej Häggblad bekräftar han att "Visa Färg" är en fejkad Facebook-sida.

– Jag fick ett sms om det på lunchen. De har ju varit inne på det här spåret tidigare och kapat hashtags, säger han till Dagens Media.

Vem tror du har gjort det?

– Förmodligen är det någon AIK:are som har sidan. De publicerar våra artiklar och driver med det blåvita budskapet. Men vi har inte möjlighet att grotta ner oss i detta.

Vad tycker du om det?

– Det är bara kul och tacksamt att de fokuserar så mycket på oss. Rent generellt är det bra att det snackas mycket fotboll just nu.

Är ni nöjda med kampanjen än så länge?

– Absolut. Vi har fått god avkastning på satsat kapital och kampanjen är inte ens i mål än. Vi fortsätter fram till hemmapremiären den sjunde april.

Den journalist som omnämns i den falska "Visa Färg"-sidans statusuppdatering är Martin Pettersson på Fotbolldirekt.se som alltså skriver:

" Blåvitts ”Visa Färg”-satsning känns mest som ett dåligt försök till att härma AIK:s ”Paint it Black” från förra året".

Philip Semmler, som tycker att det är skönt att det visade sig att sajten är fejk, ger inte mycket för den kritiken.

– Hela den spalten var ganska pinsam om jag ska vara ärlig. IFK Göteborg gör en jättebra sak och tänker nytt och fräscht. "Visa Färg"-kampanjen har varit jättebra för att visa vanligt folk hur de kan hjälpa Blåvitt och stödja supporterskapet.

Han håller dock med om att det finns vissa likheter med "Paint it Black".

– Men jag tycker att IFK Göteborg har utvecklat det väldigt mycket och anpassat den till folket i Göteborg på ett bra sätt.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News