Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Forsman & Bodenfors om Zlatans hyllade tatueringar

Zlatan Ibrahimovics kampanj för United Nations World Food Programme hyllas världen över. För Dagens Media berättar Hans Andersson på Forsman & Bodenfors om kampanjen.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se


Publicerad: 16 Februari 2015, 13:45
Uppdaterad: 08 Mars 2016, 11:59

Under lördagens PSG-match mot Caen på Parc des Princes tog fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic av sig sin tröja efter att ha gjort mål efter bara två minuter. Målgesten avslöjade då ett 50-tal namntatueringar som ingen tidigare sett på fotbollsstjärnans kropp.

Det spekulerades om ett pr-trick, och mycket riktigt, på söndagen förklarade Zlatan Ibrahimovic att det hela handlade om att skapa uppmärksamhet åt United Nations World Food Programme.

Namnen, som inte var äkta tatueringar, skulle symbolisera alla de svältande människor vi aldrig kommer veta vad de heter. Kampanjen, som nu fått stort genomslag, har tagits fram av svenska reklambyrån Forsman & Bodenfors.

Hans Andersson på Forsman & Bodenfors är projektledare för kampanjen:

– Vi har hjälpt Zlatan att skapa kampanjen för att skapa uppmärksamhet för United Nations World Food Programme och det faktum att 805 miljoner människor inte har tillräckligt med mat runt om i världen, säger han till Dagens Media.

Hans Andersson berättar att byrån har jobbat tillsammans med New Land, Matter, BeOn/AOL och Lundgren & Lindqvist.

– Vi kan redan konstatera att mottagandet varit fantastiskt. De flesta ledande media i världen har gjort väldigt positiva jobb redan och den virala spridningen överträffar såhär långt alla förväntningar, säger han.

Hur kom ni på idén?

– Zlatan får enormt mycket uppmärksamhet. Man vill ha med honom överallt och alla vill ha hans autograf. Vi tänkte att 805 miljoner människor är ju 805 miljoner individer med namn och liv, som ingen av oss ser. Det började ungefär där.

Det första idén till kampanjen kom redan för ett år sedan och arbetet att få allt klart har pågått sedan sommaren. Kampanjen behövde också skjutas upp på grund av att Zlatan skadade sig.

Var någon av tatuering äkta?

– Ingen av de namntatueringar som gjordes är permanenta, utan går att ta bort.

I enlighet med reglerna blir Zlatan avstängd en match för att ha tagit av sig tröjan. Var klubben med på det här?

– Klubben var med på kampanjen och idén, men att han skulle göra mål efter mindre än två minuter och sen dra av sig tröjan fanns förstås inte på kartan. Tanken var att han skulle spela matchen, alla skulle undra, och sen skulle han dra tröjan efter slutsignalen.

Läs även Dagens Medias bloggare Linnéa Rinäs hyllning till kampanjen i Pr-bloggen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.