Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Forsberg & Co:s slow motion-kamera blev viralsuccé

Publicerad: 24 Februari 2015, 12:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

Forsberg & Co:s kamera- och robotdemo har visats tre miljoner gånger.


Under december gjorde produktionsbolagen Forsberg & Co och deras ateljé Stiller Studios en testfilmning med sin nya slow motion-kamera i kombination med high-speed-kamerarobot. Filmen gjordes för deras egen och robottillverkaren Mark Roberts räkning.

"Behind the scenes"-filmen lades ut på nätet härom veckan och har sammanlagt, i sina olika tappningar, redan fått runt tre miljoner visningar.

Patrik Forsberg, som i Forsberg & Co, är kreativ chef på företaget och hoppas på att få använda företagets nya robotar för att ta de svenska reklamfilmerna till nästa nivå.

– Vi har köpt en ny robot som heter Bolt och ville göra lite demofilmer. Vi använde den första gången för en ölreklam för Mariestad. Demon gjorde vi för att visa vad man kan göra med utrustningen för våra kunder. Vi räknade inte med en viral succé, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Det är bara vi som har den här typen av utrustning i Sverige och det finns inte många sådana här robotar i världen.

Patrik Forsberg berättar att de bjöd in lite vänner och satte ihop några idéer för att gör en demo reel för att visa vad man kunde göra med den nya tekniken. Men den video som gått bäst är behind the scenes filmen, inte den egentliga demon.

– Själva kameran tar upp till 1500 bilder per sekund, vilket går att jämföra med en vanlig filmkamera som tar 25 bilder per sekund. Fäster man den på en väldigt snabb industrirobot ombyggd för kamerabruk kan man skapa scener med ett väldigt sugande uttryck, säger han.

Vad finns det för ekonomi i den här typen av produktioner?

– Själva roboten är visserligen dyr, men kostar inte mycket mer än en vanlig kran för kamera. Filmkameran kostar inte heller mycket mer än en vanlig filmkamera. Ekonomin för oss ligger i att hyra ut utrustningen.

Hur påverkar filmens popularitet ert varumärke?

– Jag vet inte, men vi har fått väldigt mycket roliga förfrågningar. Stora tv-kanaler har hört av sig. Men det har varit mer kontakt med företag som gör långfilm än reklam, vilket vi tycker är lite tråkigt.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.