Kampanjer
Försäkringskassans stora satsning
Publicerad: 2 oktober 2014, 03:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:27
I dag lanserar Lowe Brindfors och Försäkringskassan kampanjen som ska kommunicera myndighetens verksamhet.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Huvudfilmen: "Försäkringskassan - Idéerna som skapade oss" (som visas här ovan), kommer att gå på TV4 och Sjuan, bio och webb.
I print startar kampanjen i dag i Dagens Samhälle, därefter tidningen Fokus och i bredare dagspress på lördag. Huvudannonsen visar fem olika dockor under rubriken "Att ta hand om varandra är en bra idé".
En annan printannons, som är kopplad till föräldraförsäkringen som firar 40 år i år, lyfter fram den nya tjänsten Normkollen. Den annonsen är parafras på den ikoniska bilden på brottaren Lennart "Hoa-hoa" Dahlgren från 70-talet, som då lyfte fram svensk pappaledighet.
Budgeten för satsningen ligger på totalt omkring åtta miljoner – mediebudgeten är på drygt 5 miljoner, konceptutveckling och produktion kostar 3 miljoner.
Reklambyrå är Lowe Brindfors och produktionsbolag är BLA Stockholm. Petter Lennstrand har skapat figurerna som syns i det nya reklammanéret. Lennstrands figurer är bland annat kända från SVT-produktionerna "Höjdarna" och "Allram Eest".
Kampanjens mål är att mer generellt kommunicera myndighetens uppdrag samt de tjänster och service den erbjuder. Anna Rudels är verksamhetsområdeschef för externkommunikation på Försäkringskassan.
– Jag känner mig väldigt förväntansfull och glad. Vi har sett i undersökningar att de som har kontakt med oss har högre förtroende än de som inte har kontakt med oss. Vi vill öka förtroendet för socialförsäkringen, och berätta om trygghet när livet vänder. Men också om hur vi arbetar för att göra våra tjänster mindre krångliga.
Att man valt dockor i kampanjen handlar om att de är bra för att prata om svåra saker mer lättsamt.
– Det är även bra ur ett mångfaldsperspektiv. De är inkluderande och inte laddade med etnicitet, kön, härkomst. De väcker även intresse och är unika.
Arbetsgrupp
Försäkringskassan uppdragsgivare: Anna Rudels, Peter Nygren och Hanna Godani
Petter Lennstrand har skapat figurerna och regisserat filmerna. Produktionsbolag är BLA Stockholm.
Lowe Brindfors:
Kreatörer: Mårten Forslund, Tim Scheibel
Planner: Oscar Erlandsson
Producent: Sofia Jönsson
Projektledare: Magnus Wretblad
Designer: Calle Reimers
Original: Jesper Kewenter