Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Förnumstig ekorre i Swedbanks nya profil

Publicerad: 1 December 2010, 10:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Den nya reklamkampanjen, som startar på lördag, är den första imagereklamen för varumärket Swedbank. "Finanskrisen kom i vägen för reklamen", säger marknadsdirektören Björn Larsson till dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsSwedbank

– Vi har tagit fram en ny plattform och en ny strategi baserat på en nygammal inriktning. Nu vill vi komma ut och berätta det för våra kunder, personal och potentiella kunder, säger koncernmarknadsdirektören Björn Larsson.

Kundlöftet som ska lyftas fram med det nya reklammaneret är att banken ska ”stödja en uthållig och sund ekonomi” för hushåll och företag.

– Efter finanskrisen väljer vi att understryka sundheten och hållbarheten.

Första steget är en bred imagekampanj som inleds på lördag när första reklamfilmen har premiär. Kampanjen tar avstamp i Swedbanks nästan 200-åriga historia, banken firade nyligen 190 år.

En vidlyftig anka och en förnuftigare ekorre har huvudrollerna i den animerade filmen som utspelar sig i en fiktiv värld, ”under eken”.

– Vi berättar det pågående dramat om ”Spara” och ”Slösa”, säger Björn Larsson och betonar att det numera handlar om ”och”, inte spara ”eller” slösa.

När tonen och karaktärerna har satt sig kommer imagefilmerna att bytas mot filmer som är inriktade på specifika erbjudandet och produkter.

Swedbank har funnits som varumärke i Sverige i fyra år. Det här är första gången som banken gör profilreklam för det nya varumärket, i samband med namnbytet gjordes en informationskampanj men sedan har det varit fullt fokus på kommunikation med befintliga kunder i de egna kanalerna.

– Finanskrisen kom i vägen, vi hade inte ”licence to talk”, säger Björn Larsson, och fortsätter:

– Så länge förtroendet föll kunde vi inte prata i egen sak. Nu går det i rätt riktning igen även om vi inte är framme än. De egna kanalerna är fortfarande viktigast men från tid till annan måste man ladda om varumärket.

Tv blir det enda köpta mediet, med undantag av en del utomhus och på bio i början av året.

Planen är att synas kontinuerligt under hela 2011, men av konkurrensskäl vill Björn Larsson inte kommentera hur stora medieköpen blir.

Lowe Brindfors har tagit fram kampanjen. Byrån har tagit hjälp av samma produktionsbyrå som ligger bakom ”Wallace & Gromit”, Aardman Animation, för att göra de animerade filmerna. Scream är mediebyrå.

– Med den här tekniken sticker reklamformatet ut jämfört med annan finansiell reklam, säger Björn Larsson.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsSwedbank

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.