Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Företag dåliga på att mäta reklameffekt

Publicerad: 10 Januari 2011, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Trots företagens enorma investeringar i marknadsföring mäter knappt en tredje del effekten, enligt Säljindikatorn.


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Siffror från Säljindikatorn visar att endast 37 procent av företagen mäter reklameffekten, skriver Dagens Nyheter. Trots att reklaminvesteringarna för i fjol väntades uppgå till 60 miljarder kronor, enligt IRM.

Något som Mikael Juhler, vd på PMP Marknadskonsult, som står bakom undersökningen, finner ”anmärkningsvärt”.

– Jag tycker att företagsledningarna missköter sin uppgift. Man tar inte marknadsföringen på allvar, man ger en massa pengar till ett område som man inte har en mätbar kravbild på, säger han till Dagens Nyheter.

Men både Ica och Elgiganten invänder mot den bilden. Eddie Hernandez, marknadschef på Elgiganten, hävdar enligt tidningen att de mäter ”varenda investerad krona”.

På Ica mäts effekterna på olika sätt.

I undersökningen deltog 100 försäljnings- och marknadsföringschefer på svenska börsföretag.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.