Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Ford vill öka jämställdheten bakom ratten

Publicerad: 25 Oktober 2016, 10:10
Uppdaterad: 25 Oktober 2016, 10:14

Kampanjen "Dela Ratten" ska inspirera svenskar att mer jämställt dela tiden bakom ratten och därmed öka trafiksäkerheten


Ämnen i artikeln:

Ford

Nyligen skrev Dagens Media om Trafiksäkerhetsorganisationen NTF och däcktillverkaren Hankooks gemensamma kampanj inför vintern, med budskapet "Kör som en kvinna". Bakgrunden är att män och framförallt yngre män i åldern 18-25 år är överrepresenterade i olycksstatistiken på de svenska vägarna.

Nu teamar NFT ihop sig med ännu en aktör, Ford, och gör en liknande satsning baserat på statistiken som visar att kvinnor som kör är inblandade i färre olyckor per körd kilomter.

Fordbildningskampanjen kallas "Dela Ratten" och inspirera svenskar att mer jämställt dela tiden bakom ratten och därmed öka trafiksäkerheten. Andra aktörer som står bakom kampanjen är MHF, MRF, IF, Folksam och Hertz.

– Trots att Sverige är ett av världens mest jämställda länder visar undersökningen att det finns många otidsenliga strukturer kvar när vi pratar om bilkörning, dessa vill vi utmana, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige, i ett pressmeddelande.

Kampanjen utgår från kampanjsajten www.delaratten.se där besökarna kan ställa sig bakom initiativet att dela ratten, läsa mer om kampanjen, få statistik om svenskars körmönster och se kampanjfilmen.

Initiativet kommer också att synas i sociala medier hos Ford och övriga aktörer, samt hos Fords handlare.

De byråer som arbetar med kampanjen är Burson-Marsteller, Wunderman och Mindshare.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Ford

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev