Gå direkt till textinnehållet

"Förbannat svårt att säga emot oss"

Crossing Boarders och Femtastics kampanj mot sexuellt våld, #FATTA, sprids som en löpeld i de sociala medierna. Och de vanliga hatarna lyser med sin frånvaro.

I går klockan 11.11 publicerades debattartikeln om #FATTA, en kampanj mot sexuellt våld. Sedan dess har den delats över 5700 gånger.

Även i de traditionella medierna har intresset varit mycket stort för kampanjen, som dragits igång av nätverket Femtastic, organisationen Crossing Boarders och hiphop-artisten Nathalie ”Cleo” Missaoui.

Att budskapet – att det är samhället som skapar våldtäktsmän – engagerar är inget som förvånar varken Femtastics grundare Vanessa Marko eller Crossing Boarders grundare Ida Östensson.

– Det finns nästan ingen jag pratat med som inte har upplevt sexuellt våld eller övegrepp. Jag har aldrig varit med om att en kampanj har spridit sig så här snabbt av sig självt och det beror på att det är som många känner igen sig, säger Ida Östensson till Dagens Media.

Syftet med kampanjen är att ändra synen på sex, våldtäkt samt lagstiftningen kring dessa frågor. Förhoppningen är att kampanjen ska leda till en lagändring som gör att brist på samtycke blir det som i framtiden utgör definitionen av en våldtäkt.

Förutom debattartikeln består kampanjen också av en sajt samt en låt och musikvideo som bygger på 150 berättelser om sexuella övergrepp och våldtäkter som skickats in till Femtastic och Crossing Boarders.

Cleo, Syster Sol, Kristin Amparo samt Nasteho Osman framför låten. Dessutom medverkar flera andra kända artister som exempelvis Promoe, Sebbe Staxx och Kapten Röd i musikvideon.

– Vi har redan från början haft ett uttalat syfte att nå folk som kanske inte sitter och tittar på "Aktuellt" på kvällen eller som lyssnar på P1. Därför valde vi att förmedla vårt budskap genom musik. Det är ett språk som sprider sig på ett annat sätt än det traditionella, säger Vanessa Marko.

Har ni fått många hatkommentarer?

– Jag satt faktiskt och grottade ner mig i Debatts kommentatorsfält i går vilket man ju ska akta sig för om man vill fortsätta var glad. Men ändå tycker jag att det brukar vara mycket grisigare än vad det är nu, säger Ida Östensson.

Vanessa Marko fyller i:

– Det är för att det är svårt att säga emot oss. SVT Debatt sa att det var svårt att hitta någon motdebattör eftersom vi är "så förbannat rimliga".

Ida Östensson beskriver kampanjen som en "ny typ av feministisk retorik".

– Att vi blandar in kultur gör att kampanjen blir enklare att ta till sig även för män. Det är något som vi har tänkt på även i musikvideon. Alla artister som är med når ut till olika typer av grupper. Om Sebbe Staxx kan stå där med ett baseballträ och stödja det här kanske andra tänker att de också kan göra det. Vi vill ha med alla från höger till vänster, politiska profiler och artister. Sedan finns det alltid hatare på Twitter. Eller en hatare rättare sagt.

Vad säger ni till hatarna, eller hataren rättare sagt?

– Det ska inte vara hårt mot hårt när vi kämpar för samma mål! Det handlar om solidaritet och systerskap. Vi kan inte hålla på och kämpa emot varandra. Vi tar ett annat grepp och vill någon kritisera kampanjen eller oss som står bakom den får dom bara svälja stoltheten. Don't hate the player, hate the game, säger Vanessa Marko.

Båda två poängterar att kampanjen har tagits fram pro bono.

– Alla ställer upp gratis för att tillsammans bekämpa de här jävla normerna, säger Vanessa Marko.

Det har inte varit någon byrå inblandad i kampanjen?

– Jag har jobbat med byråer på andra projekt men det behövdes inte för det här. Det här är så jävla mycket gräsrotsarbete det bara blir. Vi behöver inte ta in några experter, det räcker med vår extremt grymma kunskap kring sociala medier för att de traditionella medierna ska haka på. Vi har tagit ett så jävla bra grepp kring frågan att kampanjen spred sig med vinden, säger Ida Östensson.

Se musikvideon nedan:

Dante Thomsen

Publicerad 2013-09-10 11.58Uppdaterad 2015-12-06 13.35

Dela artikeln: